Krossade stumbjörn!

Chapp, back on track!

Har nu möjlighet att sätta ett stort fett kryss i kolumnen avklarade pass, så det gör jag och lägger in mitt 5e intervallpass den här veckan där.

Körde som jag redan avslöjat ett par gånger, maxlöpning med stavar, 1 minutsintervaller med 30 sekunders vila 20 gånger. Ett pass som liknar http://www.sprintgutta.no/sak/000510.asp men med kortare vila och längre effektiv intervalltid, ett pass som verkligen ger upphov till en hög mjölksyrenivå och som sätter igång pumpen, ett riktigt grispass helt enkelt. Och eftersom man har så "korta" intervaller så vet man att det bara är att bomba järnet igenom hela intervallen då man vet att det är snabbt avklarat.

Tycker personligen att detta är ett av de bättre passen man kan köra om man vill komma åt mjölksyra och samtidigt hålla hög fart, mjölksyreträning är något jag själv då och då jobbar mkt med då jag tror på ide´n att man ska vänja kroppen vid att jobba med hög laktatnivå dvs mjölksyra, kan du samtidigt som du har mkt mjölksyra och är trött under ett lopp hålla ihop teknik och åkning på ett bra sätt så tror jag att man kan tjäna en hel del sekunder i det långa loppet. Testa gärna detta pass!

Körde passet uppe vid det kuperade elljusspåret vid Stångtjärn och kunde bomba på friskt i min ensamhet. Kroppen kändes relativt ok idag och jag kunde ligga på bra i backarna, dock så måste jag medge att det inte alls är så fräsch i särskilt benmusklerna längre, men ett väl genomfört pass blev det där jag kom upp bra både i mjölksyrenivå och puls.

I eftermiddag blir det någon form av pyramidintervall på klassiska rullskidor och förhoppningsvis kan jag få med kameran ut på passet. Återkommer ikväll med en rapport . . .

Arrivederchi!

Inga kommentarer: