Toooorsby och snö!



Tjena tjena godmorgon världen!

Väljer att slänga in ett inlägg såhär i allt pluggande, ja idag står bara 1 pass på schemat, men han skrev ju 2 igår kanske ni tänkte och det har ni helt rätt i, men dessa två pass kommer jag köra som ett enda "crosspass", dels för att jag måste hinna plugga och dels för att jag inte ska rusa iväg i träningstid vilket lätt är hänt för mig personligen. Jag älskar att träna!

Den här perioden ska ju som sagt vara lite lugnare mängdmässigt så jag får dra mig själv i tyglarna lite, då jag vet att det blir och har planerats mkt träning framåt helgen. Det gäller inte bara att planera träningen utan att följa den oxå även fast man har lugn period och vill träna mer. En liten rolig sak som hände idag när man satt vid frukostbordet var att det första man såg när man kollade ut var några åkare från grannklubben KIF som körde intervaller i backen utanför fönstret, det är skönt att kunna ha koll på halva Närkes skidåkartrupp bara genom att bo vid en fin intervallbacke, man vet liksom vilka som tränar eller inte tränar.

I helgen blir det Torsby med klubben, ska bli skönt att åka lite riktiga skidor och känna på teknik och fart lite efter en bra träningssommar, förhoppningsvis kan jag få känna på lite nya lagg oxå. Videon högst upp är när vi var där från förra året och nedan kan ni se en krönika jag skrev när jag gick på Skidgym Ljusdal för ett par år sen . ..


Å roligt hade vi verkligen nere i raggarhålan Torsby, vi hade ett grymt bra boende, fin skidåkning, bra och effektiv träning å maten stod serverad på bordet när man hade tränat klart. ( för dom som valde att lägga ut lite pengar)

Men så hade vi även ett stort problem importerat från vårt västra lusekoftanova grannland Norge. Dessa Norska skidåkare som likt myror tar sig över gränsen å vallfärdar till tunneln, ja menar skaffa en egen för i helvete! Visst kan det va trevligt och exotiskt att träna med skidåkare från andra länder men när dom gör som dom gör är det inte lika exotisk längre.

Här nedan kommer en checklista du bör följa ifall du ska bli en norsk skidåkare.

* Stå ivägen, gärna på krön eller i utförsbackar där du kan skapa så mycket kaos å olyckor som möjligt.

* Åk fyra i bredd, ja även fast tunneln bara är 6-7 meter bred så måste du/ni kunna åka och samtala och ha det trevligt bredvid varandra, strunta i att halva spårbädden är gjord för åkare som kommer från andra hållet, ja menar det gör ju det hela bara mer spännande för dig.

* Kör gärna impulser med blicken ner i snön, strunta i att kolla upp och framför dig, det är ju liksom bara du själv som kan utveckla dig genom träning å då måste man ju köra lite ryck ibland. Så då får man ju acceptera att man smäller in i 10-15 personer per varv , det gör ju dig bara hårdare å dessutom får du ju alltid köpa ny utrustning när du kraschat den gamla och att få nya saker är alltid kul.

* Åk långsamt som fasen så att andra blir irriterande, hur kul är det inte att reta gallfeber på någon.

* Var gärna uppemot 30 åkare som åker och samlas på ett och samma ställe, gärna på det smalaste stället i tunneln så att ni får visa upp er för dom andra.

* Det allra viktigaste tipset, sluta tänk, go crazy, gör vad du vill. Du kan ju inte åka runt å respektera å ta hänsyn till andra för det är ju du själv som är viktigast. Och om du råkar smälla in en gammal oskyldig tant i bettongvägen i en av utförsbackarna, tänk inte mer på det, jag menar SHIT HAPPENDS!

Nu ska jag plugga vidare och träna, see you later!

/ JH





Inga kommentarer: