Upplägget framöver

Vaknade upp idag fräsch ock kry vilket betyder att det är bara att köra på igen, några tappade träningstimmar men även en undviken sjukdom vilket känns bra ändå. Ska fokusera på att studsta tillbaka så fort som möjligt nu och komma in i träningsmode igen, förra veckan blev ju något mesig med bara 10 timmar innan jag säkerhetsvilade ett par dagar, men hann ändå med 2 intervallpass vilket ändå känns okej och framförallt vitalt då det var en kvalitetsvecka vilket innebär överskott och intervallfokus.

Denna period ska jag ju som sagt höja träningen ytterligare ett par snäpp i hårdhet och mängd, juli är en riktigt viktig månad och nu är det vitalt att jag lyckas hålla kvaliten på träningen och allt runt omkring på top notch level. Minst 80 timmar ska tränas men just den här perioden blir lite annorlunda då jag ju kör upplägget mängdvecka - kvalite - kvalite - mängdvecka, ett upplägg jag trivs med.

 Men som i vissa fall gör att perioderna blir lite annorlunda. Som den här perioden som kommer innehålla 3 kvalitetsveckor och bara en mängdvecka, eftersom jag avslutade föregående period med en mängdvecka och jag vill föja mitt  4 veckors upplägg och som innebär att den här perioden startar med 2 kvalitetsveckor följt av 1 mängd och sen 1 kvalite. Lite svårförklarat men jag tror att ni förstår . . .

Så för att få det hela att gå ihop med grundplanen i antal timmar så blir det som jag redan planerat sedan länge att det fortfarande är fullt fokus på intervallerna under kvalitetsveckorna MEN att även mängdträningen höjs litegrann under dessa veckor under denna period,vilket innebär att även dessa veckor kommer att landa runt 20 timmar. Men det är fortfarande intervall och överskott som står i fokus . . .

Så de tre kommande veckorna kommer jag ligga på relativt hårt med 20 - 25  - 20 timmar de , men det är inte timmarna som gör det utan kvaliten så nu är det fokus som gäller. Samtidigt känns det bra att denna period som nu är inne på sin andra vecka kommer innehålla mkt fart, för det behöver jag utveckla. Alltså för att slutgiltigen förklara det hela, upplägget är detsamma hela tiden, 4 veckor, 2 mängd/2kvalite, men periodmässigt blir det annorlunda eftersom jag aldrig kör 2 mängd på rad, så därför kan en period börja med mängd eller ibland kvalite beroende på var i 4 veckorsupplägget jag är.  Nu ska jag ut på ett löppass, i eftermiddag blir det styrka och rullskidor.

Inga kommentarer: