Rekord och agerat hare



Gårdagen blev en tuff men riktigt fin dag träningsmässigt, under förmiddagen avverkade jag ett härligt lätt löppass på 2 timmar i mina Saucony dojor, skillnaden mot vanliga skor är inte så otroligt stort men det jag märkt är att man hamnar längre fram på fotbladet och får ett skönare steg samtidigt som underbenet och vaderna får ökad belastning kontra vanliga dojor där mest låren jobbar. Nåväl, under mitt 2 timmars pass som förövrigt kändes väldigt lätt så sprang jag först en fin runda i kilsbergsterrängen för att sedan ge mig ner mot kilsbergsvallen där jag lovat att agera hare åt Joel Lager som skulle köra 3000 meter, ett test som även jag planerat in men som jag inte vågade köra som första pass efter segheten/förkylningskänningarna i kroppen över helgen.

K-Vallen som har en riktigt fin och fräsch löparbana och som jag han springa ett 20 tal varv på innan JRs test satte igång, han löpte på riktigt fint i sin ensamhet och på slutet gick jag in och agerade lite hare för att hjälpa honom att pressa det allra sista, så 3 stycken 400 metersintervaller blev det för mig och dessa kändes lekande lätt, småkollade på klockan någon gång och kunde konstatera att jag låg på 185 i puls men det kändes som att det fanns fler växlar att sätta in, skönt! Hur som helst blev det ett fint pass och om ca 2 veckor är det dags för 3000 igen och då ska även jag stå på startlinjen.

Eftermiddagspasset blev en fin runda med endast stakning i sällskap av jr och den andre juniorstjärnan lucky luke i klubben, ett gött pass där vi bland annat körde genom nationalparken och dess top notchiga grusväg. Väl hemma så kunde jag inte låta bli att innan styrkepasset ge mig på Erik Malm i KIFs personliga rekord på "plankan" 4:37 som han smsade som en utmaning häromdan, så sagt och gjort ner i plankställning och på med klockan, resultatet ser ni på bilden ovan. Lite träning så ska 10an nås . . .

Styrkepasset var av lättare slag så som det böra vara nu under kvalitetsveckorna och jag avverkade 30/30x30 allmänstyrka, en fin dag och 5 timmars träning kunde summeras, en fin måndag. Idag är det intervaller som gäller!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vill först och främst tacka för att du driver en väldigt trevlig blogg som inspirerar.

Vad sprang din kompis på för tid på 3000m och vad räknar du med att kunna springa på?

Vad anser du vara bra för en skidåkare?

JH sa...

Tack och bock, vill samtidigt tacka er läsare som är här på sidan i ur och skur. Exakt tid på min klubbkompis vet jag tyvärr inte, men han tog ut allt han hade i kroppen och det är det viktigaste.

Jag själv är ingen löpare av stora mått mätt, inte vad gäller hög fart iaf, men ge mig en stabil distansfart och jag kan springa i timmar. Därtill är jag rätt så tung och har inget vidare löpsteg, men jag hoppas att jag kan springa på strax runt 10:15 , dock har jag bara sprungit 3000 1 gång förr och det var så längesen att jag inte ens kommer ihåg tiden, men med god vilja och inställning så ska jag pressa ur det jag har iaf.

Vad som är bra för en skidåkare eller ej är svårt för mig som person att spekulera i, det är så mkt som spelar in vad gäller talang för löpning, pump, löpsteg, kroppssammansättning osv. Även väder och om man springer själv eller ej spelar roll, att springa bra på 3000 betyder ju inte automatiskt att du är bra i spåret men det är dock ett riktigt bra test som ger det mentala och hjärtat en rejäl utmaning

Adam sa...

Bör väl klara under 12 alla dagar i veckan iaf?

Anonym sa...

Menar du att du körde tre varv på sex min?

JH sa...

Humor humor humor=) näe plankan!