Float like a butterfly , sting like a bee.



Ciao!

Under gårdagen så avverkades 2 lättare pass som ni säkert redan förstått, på morgonen blev det 40 minuter fin a2 löpning med en rejäl fartökning på slutet , ett pass som kändes kort, lätt, fräsch och enkelt, så som det bör kännas alltså.

Under kvällen avverkade jag sedan ett styrkepass , dvs 30/30x30 med medföljande jogg och stretch. Allt för att förbereda kroppen så gott som möjligt inför dagens utmaningar som är ett stavgångintervallpass nu på förmiddagen och sedan ett crosspass på eftermiddan. Försöker ju som sagt att vara så fräsch som möjligt under passen emellan intervallerna för att få ut så maximalt med kvalite som det går ur dessa. Det är liksom det som är hela grundtänket bakom dessa veckor, att prestera bra på de hårda passen och höja mig ytterligare ett snäpp, givetvis blir inte de andra passen helt obetydliga utan det är fullt fokus på även dom, men just under kvalitetsveckorna så blir det mer som underhållsträning för att hålla kroppen fräsch och pigg. Därför skär jag ner på både vad gäller styrka och mängdtid under dessa veckor . . .

Men under de tuffa mängdveckorna så är det tvärtom, där tillåter jag mig och vill verkligen vara sliten för att bygga upp grundstyrkan och uthålligheten som sedan ska göra att jag har något att komma med när farten skruvas upp. Det gäller att få kontinuitet i träningen och få den att gå som en bergochdal bana där du ibland åker neråt och är nere i källare och sliter och har det tufft, men även åker uppåt och har det lättare. Man måste tillåta sig själv att under vissa perioder vara sliten för att sedan under andra vara fräsch och pigg, man ska träna hårt, men det gäller även att "hämta hem" träningen och få ut något av den.

För att byta samtalsämne litegrann så kan jag konstatera att jag har fått en hel del frågor både på mail och här på sidan senaste tiden, frågor som jag tycker är intressanta och bara roliga att ni ställer, för jag är långtifrån något facit eller expert men försöker bidra med de tankar och den kunskap jag besitter, så fortsätt fråga på.

Nu ska jag hugga in på en rejäl frukost och sedan ta tag i dagens första pass, kameran kommer även den få följa med idag så en saftig uppdatering kommer senare.

Inga kommentarer: