Magiskt 4 timmars pass med 40 minuter intervall


Tjena tjena!


Nu sitter man här nöjd och glad efter ett kanonkvällspass, ett pass som nog kan rankas som ett av sommarens top 10.
Passet blev 4 timmar långt och innehöll helt oplanerat 40 minuter intervall, hur då kanske ní undrar, vi tar det från början. Från början var det ju meningen att jag skulle cykla in till stan, nyfikenheten över mina nyinköpta Pro-ski Flex tog dock överhanden och jag valde att staka in till stan, efter 1 timme lugn stakning mötte jag så upp det lilla men ack så goda KIF gänget som bestod av coach Bagarn och sparringpartner Malm. Det som jag trodde skulle vara ett lugnt teknikpass förvandlades till ett intensivt intervall pass, passet såg ut som så.
*15 minuter uppvärmning
*Teknikövningar i backe, åkning utan stavar, olika staktekninker m.m
*3 stycken "drag" där målet var att komma högt upp i stakningen och hitta "träffen"
*5 stycken olika startimpulser.
*Sprintliknande heat 4x4 minuter där jag låg runt 90% av maxpuls och prioriterade teknik.
*10 minuter avåkning
*4 stycken 10 sekunders startintervaller på tid där vi dels försökte sänka våran egen tid och *krossa varandra. Notera att jag personligen sänkte min tid med 8 tiondelar vilket kan vara skillnaden mellan kvartsfinal eller utslagen i en sprint, tänk vad lite slipning av position kan göra.
Efter detta kanonpass som verkligen satt som handen i handsken stakade jag så iväg hemåt, efter ca 45 minuter vid passering Latorp där det börjar gå lite uppför valde jag att bomba 2 stycken 10 minuters tröskel intervaller, dels för att försöka efterlikna slutet på ett långlopp ( förbättra hårdheten) och dels för att testa mina nya lagg å om dom kan jag bara säga som MR Pölder, kingarnas kingkingking, kanonskidor!
Den effektiva tiden på passet blev 4 timmar och 40 minuter i A3 zonen, ett fint pass som kändes helt okey, lite sämre tryck i stakningen mkt pågrund av gårdagens styrkepass som satt i en del.
Imorrn blir det lite lugnare träning fartmässigt då jag kört 2 stycken intervallpass över 40 minuter nu under 2 dagar, men målet är att nå över "skamgränsen" 5 timmar träning imorrn.
Nu ska jag sova, sov gott!
/ JH


Inga kommentarer: