Nästan så man längtar



Hej! Efter gårdagens enormt skakande och farliga krasch ;) så har jag idag lyckats hålla mig på benen än så länge. Har nu på förmiddagen avverkat ett pass som jag har riktig hatkärlek till, kärlek med anledning av att det ger så mkt men hat eftersom det är så jobbigt, det är mitt intervallpass på 6x10 minuter stakning med 2 minuters vila jag snackar om.

Men idag kändes det rätt så bra efter gårdagens oplanerade vilodag vilket var nice, just nu håller jag på att förbereda mig inför dagens andra pass vilket blir ett 3 timmars på rullskidorna, dock blir det inte skejt som planerat utan klassiskt då de andra boyzen jag ska åka med skulle köra det, så det är väl bara att hänga på och ge magen ytterligare en omgång till i idag. För är magen glad så är människan glad. . . .

Har även uppdaterat videofliken litegranna och det är ju nästan så man längtar till vintern, så ta gärna en kik där! Oj andra inlägget och det innan klockan 16 till och med, inte för att jag vet vad dom andra bloggkingarna gör, däckade av bakfylla kanske? ;) Men man känner sig som en "mediah--ra" när man producerar inlägg efter inlägg .

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Alltid kul att läsa din blogg - speciellt då du uppdaterar frekvent:-)

Några träningsfrågor:1)Kör du alltid dina 3-4h rullstakpass på 3:or? 2)Vilka hjul föredrar du på intervallpassen 2:or eller 3:or?

Mvh. Thomas

JH sa...

Hej! Nu under sommaren använder jag skidorna med 3orna till 90% av passen både vad gäller distans och intervall då jag personligen tycker att det är lättare att hamna på rätt belastningsnivå samt att det ger lite extra styrketräning som kan vara bra att få nu under grundträningsperioden då form inte är prio ett.

Men kan även använda 2orna då och då när jag känner att kroppen är sliten och inte behöver särskilt mkt eller ska ha så mkt mer belastning.
Jag menar jag försöker hela tiden ha så hög kvalité på träningen som möjligt och ska jag då sticka ut på ett distans med redan sliten kropp och även ha de tyngsta möjliga rullskidorna, då kommer jag varken ha ork eller kraft till att hålla uppe teknik och puls på en acceptabel nivå och får då ingen större kvalité på träningen. I ett sånt fall är det bättre att ta de lite lättare skidorna och kunna ha kvalite på åkningen och hålla uppe tekniken, givetvis betyder inte en sliten kropp automatiskt att jag tar de lättare skidorna för att få en behagligare träning, utan ibland ska man vara sliten och få kämpa, men det gäller att ha lite magkänsla.

Samtidigt tycker jag att de lättare skidorna med fördel kan användas vid teknikträning eller överfartsträning då man automatiskt måste jobba för att hålla ihop åkningen när det går i hög fart. På samma vis tycker jag att man får lite extra bra styrketräning när man tar de tyngre laggen.

Men för att svara på din fråga, så åker jag till stor del på de tunga skidorna nu under sommarperioden men varierar litegrann då och då beroende på syftet med passet och belastning

Anonym sa...

Stor tack för ditt utförliga svar! Ditt resonemang känns logiskt. Jag är dock lite överraskad att du går på 3:or på så mkt som 90% av dina rullskidpass.
Mvh. Thomas