En blodig midsommar




Jo men hej! Hoppas ni har haft en fin midsommar allesammans, för det hade även jag fast kanske inte träningsmässigt i ärlighetens namn. Planen var dubbelpass, det första 3 timmar mtb och det andra passet snabbhet och spänst, det gick väl sådär kan man konstatera. 

Drog ut relativt tidigt på morgonen på mtbn och skulle just börja pumpa på lite och såg framemot ett fint pass med rätt så sliten kropp, cyklade ut på ett relativt stort område med grus ( parkeringen vid storstenshöjden för er locals) och tog sikte mot rallybacken samtidigt som jag började trycka på lite. Plötsligt helt utan knak eller någon som helst förvarning kollapsar framdäcket, det tar tvärstopp milt sagt och jag flyger som en vante rakt över styret i ca 35 km/h och får en skön landning på stenarna framför. Som tur är klarar jag mig relativt lindrigt med lite jack här och var och med lite blod som minne, men någon fortsatt träning kändes inte direkt som en tanke då kroppen blev så smått mörbultad.

Anledningen till det kollapsade framdäcket var att fälgen efter lång och trogen tjänst helt enkelt gav upp och trasades sönder, samtidigt slog den då gaffeln och från att ha färdats i en hyfsad fart så tog det ca 2 dm för fälgen att få cykeln att tvärstanna och jag fick lite härlig spänning i vardagen. Nu efteråt så är jag dock bara glad över att detta inte skedde i någon av de brantare utförsbackar som fanns med i färdplanen, dvs ånnabodabacken eller liknande där hastigheten är uppemot 60-70/km/h, för då hade det nog inte blivit så mkt mer bloggande . . . .

Men men efter kraschen så tog jag en vilodag och firade en riktigt fin midsommar med familj och vänner istället. Idag så står långa stakintervaller på planen (5x10) och ett 3 timmars skejtpass och även en minst lika lång dag imorgon då jag ska försöka få ihop ca 11 timmar på 2 dagar innan jag tar vila, en skön utmaning =)

Inga kommentarer: