Tänk vad lite snö kan göra!

Ja tänk vad lite snöflingor och minusgrader här och där kan få hela skidsverige eller rent av en nation att bli på helspänn, vilket fenomen egentligen. Det rapporteras dagligen om att här finns det snö, här sprutas det snö, här finns det si och så mkt färdiga spår, vi åkte skidor där, vi andra åkte där, vi var först på snö medans vi andra inte var det. Premiärtävlingarna blir tidigare och tidigare och detta allt på grund av några få flingor snö eller minusgrader . . .

Missuppfatta mig inte nu, jag ser absolut inte detta som något negativt utan snarar som positivt eftersom det visar ett enormt skidintresse inom nationen, men det som förbryllar mig och som man kan se om man ser det i ett annat perspektiv, är att det nästan verkar ligga en prestige i att ha åkt skidor först eller ha färdiga spår först. Givetvis är det en prestige i det hela eftersom det ställe som först har snö kan locka hundratals skidåkare och tjäna en bra hacka på det hela, men att ett enskilt naturfenomen som ett litet snöfall kan skapa sådan hysteri, wow egentligen. Facebookstatusar blir snörapporter och så fort någon yppar något om ett snöfall så blir det hysteri , allt pågrund av några snökristaller. Coolt säger jag!

Det jag försöker få fram är en jämförelse med fotbollsallsvenskan där man i år tidigarelagde premiären för fotbollen, målet var att få se bra fotboll tidigare men istället fick man se urkass fotboll på leråkrar. Är skidsporten påväg att göra samma grej, premiären läggs tidigare och tidigare och givetvis är det jävligt roligt för oss åkare och skidsporten i sig, och så länge man kan ha bra kvalite på spåren under den helgen så är det ju kanon men när spåren börjar bestå mer av grus och lera än snö, då har det gått fel.

Är vi inom skidsporten påväg att göra samma sak?

Jag har själv varit bosatt i klassiska Bruksvallarna under 5 år och har upplevt den flock av människor som fullkomligen väller in när första snön har landat, häftigt värre, men varför händer inte samma sak vid ett åskoväder i Klimtaschakka???

Det där var bara lite allmänna tankar som jag spottade ur mig och som sagt misstolka mig inte, jag älskar snö och vinter, troligtvis mest i hela Sverige, men tänk vad en liten snöflinga eller minusgrad kan få en hel skidnation i rubbning.

I eftermiddag blir det långa skejtintervalller och nu är det tentaplugg som gäller, tack för mig!

/ JH

Inga kommentarer: