Meråker/Ramsau, hösten 2011!

Ja denna veckan är en lite speciell vecka då det funkar lite som en impulsvecka, jag har en grovplanering att följa under denna vecka och även hur mkt träningstid som ska plockas ihop . Men annars så är den rätt så impulsiv och fri vad gäller träning och pass, efter att ha tränat bra och stabilt och med mkt timmar sen träningstarten och där dessutom de senaste 2 veckorna varit tuffa med en mängdvecka på 28 timmar och en fartvecka med 5 tuffa intervallpass + 7 timmar träning under söndagen, så är tanken att denna vecka ska vara lite som ett break.

Ett litet break där jag får möjligheten att med lugn träning hämta hem lite energi samtidigt som jag får en liten paus inför den tuffaste perioden hittils där det kommer blandas mkt mängd med väldigt många och hårda intervallpass, och inför en period som denna som börjar på måndag så vill jag vara fräsch och inspirerad för att träna mig ett steg högre. Jag ska helt enkelt träna hårdare, ja kanske hårdast någonsin för att vara mig, en utmaning jag ser framemot, och för att kunna genomföra dessa tuffa pass så gäller det att vara utvilad och i bra form både mentalt som fysiskt, det gäller att få ut kvaliten ur ett träningspass, annars kan man lika gärna skippa det. Det gäller att få träningen att fungera som en bergochdalbana där man varierar både i mängd hårdhet, att vissa perioder köra hårt för att sedan i vissa perioder köra lite lättare, "att hämta hem träningen" som den gode Ola Rawald uttryckt det hela.

Men de pass som jag genomför denna vecka har hittils känts bra, jag är i en stabil form och återhämtar mig relativt snabbt mellan passen, motivationen finns där och likaså viljan och det mesta går som sagt lätt, så just nu är det härligt att vara skidåkare. Efter att ha tränat lungt ett par dagar så är det då idag dags att dra igång motorn igen med lite intervaller för att sedan på lördag bränna av ett race löpning, just intervalldelen kommer ökas en hel del framöver, både vad gäller hårdhet och längd. Hösten närmar sig och det är massa roliga saker som kommer hända framöver, bla annat läger på platser såsom Meråker, Torsby, Bruksvallarna och sist men inte minst, troligtvis Österrikiska Ramsau. Så det är bara att dra på sig pulsbandet och lägga ner jobbet som krävs, hösten 2011 är här och nu kör vi.

Inga kommentarer: