Blev "bara" 4,5.

Gårdagen långpass med klubben blev en fin upplevelse med fina stigar, mkt kupering och lätta ben. Bergslagsleden som i sig är en riktigt fin men tuff sträcka som om ni någon gång har möjligheten borde testa på, många fina slingrande stigar med rejäl kupering allt som oftast och även en hel del sten och rötter bitvis.

Dagen började med att vi blev bortskjutsade mot Karlskoga och sprang helt enkelt hem och tillbaka, passet gick väldigt lungt och jag fick äran att ligga längst fram för att hålla ett lagom tempo även för de mindre, allt som allt så var vi en klunga på ungefär 15 pers som forsade fram genom skogen, efter 3 timmar tog vi en kortare matpaus på 20 minuter vid Lillsjön och sprang sedan vidare hem.

För egen del så kändes det väldigt bra passet igenom och hade inga större problem eller svackor trots relativt hård träning dagen före, efter lunchstoppet när benen var fortsatt lätta så kunde jag inte låta bli att öka farten litegrann och splittra fältet lite, det kändes skönt att springa på i lite högre hastighet och det känns som att jag är ännu bättre genomtränad i år, då liknande pass med lite för hög fart brukar vara min akilleshäl. På slutet konstaterade jag att jag hade en i mina ögon rätt dålig fartvecka i antal pass, så de 3 sista kilometerna drog jag på en långspurt och maxade ur benen rätt så bra, det kändes faktiskt fint även det. Vill passa på att tacka allesammans för en riktigt fin dag och ett bra pass, att vi sedan i år var 15 som tog oss imål är väldigt imponerande . . .

Lite passfakta ser ni nedan, snittfarten per kilometer kan ni dock bortse från då jag glömde att stänga av klockan vid längre pauser och osv. Men eftersom jag även cyklade 2 pass igår så kan jag räkna 6 fina timmar till i träningsboken.

Idag är tanken att jag ska ut och varva ur benen litegrann med ett lugnt mtbpass och sedan ett styrkepass, fortsatt under veckan så kommer jag ligga rätt lågt (inte träningsfritt) under tisdagen och onsdagen för att få lite energi efter de 2 senaste träningsveckorna som först var en mängdvecka på 28 timmar och sedan fartveckan förra veckan som tillslut landade på 5 intervallpass, inte bra men så blev det.

Training Result 14.08.2011 10:03

4 kommentarer:

Mats C sa...

Hej

Några funderingar som dök upp.

Var det tävling eller träning ni gjorde igår?
Varför är inte 5 intervallpass bra på en vecka?

JH sa...

Hej! För det första, grattis till segern på Hälleby triathlon, starkt. Gårdagens pass var enbart träning, ett långpass löpning som vi kört varje sommar i 3 år nu. Anledningen varför jag är lite missnöjd med 5 intervallpass är väl egentligen inte passen eller antal i sig, men eftersom jag inte lyckades följa min planering under veckan så är jag inte helt tillfredställd.

Mats C sa...

Tack! =)

Oki förstår, anledningen till frågan var att när det gäller intervall är min erfarenhet att för att få ut syftet med passet måste man vara pigg o alltså gå på känsla om det är värt att genomföra eller inte, ett slitet intervall har ju väldigt låg verkningsgrad. Därför är inte 5 varken dåligt eller bra, förhoppningsvis rätt antal!

O så till det andra, med din mängdträning borde det vara hänglås på benen för att dra på en spurt. Sådant är till för oss gubbjävlar som ska knäcka varandra på träning, S.k Kifdistans! Ni får attackera på tävling istället! =)

JH sa...

Jo så är det ju, det är ju ingen idé att köra ett pass man inte har något syfte med eller får ut någonting av. Det gäller att balansera på rätt sida knivseggen.

Hehe jo allt som oftast är det dubbla hänglås, men när det passar in och inte stör den övriga träningen så tycker jag det är okey att "lyxa" till det lite ;)