Går in i en hård och viktig period



Sommaren lider mot sitt slut, mörkret börjar knacka på och luften blir både friskare och kallare, det är en härlig period tycker jag som verkligen gillar hösten. Att få dra ut en tidig morgon i september/oktober med bara några plusgrader, en precis uppstigen sol och massa sköna färger från träd och buskar, samtidigt som man kör ett hårt intervallpass och drar i sig den friska luften med vetskapen om att ännu en hård tävlingssäsong står bakom knuten bara några veckor bort, ja det är en speciell känsla.

Man kan känna sig så stark bara för att några veckor senare känna sig som den vekaste i sverige, man undrar vad fan man hållit på med hela sommaren samtidigt som man konstaterar att pappret nästan inte räcker till, för så långt ner i resultatlistan är man. Eller så känner man sig så svag och sliten under hösten för att sedan när det närmar sig säsong få en riktig formtopp och sväva på moln, jag har upplevt båda scenarionen och kan säga att båda har sin egen lilla speciella charm på sitt eget vis.

Men hur som helst, hösten närmar sig och det är nu det gäller att bygga vidare på det man byggt upp under sommaren, spelare ingen roll om man är glad motionär, elitåkare eller en medioker satsande b-åkare som mig. Hösten är en viktig period och fungerar i mångt och mycket som en språngbräda, en språngbräda som antingen går av eller ger en jävla skjuts. Grunden och styrkan inför säsongen har nu kommit en bra bit påväg, nu gäller det att få igång motorn ochså, att släppa kopplingen och gasa på.

Från och med nästa vecka så går jag in i en av de hårdaste perioderna träningsmässigt denna säsong, den 3e perioden på rad där jag ligger på riktigt hårt vad gäller mängd ( i timmar 85 90 90), men nu ska även intervallträningen bli hårdare. Snabbare, hårdare och längre, mer tävlingslikt helt enkelt, man kan väl sammanfatta det med smärta. Har igår ikväll återigen gått igenom min träning och planering inför hösten, hur vi exakt skall lägga upp det, vilka läger som ska genomföras och vilka pass som kommer betyda mkt i det arbete som ska ta mig dit jag vill. Samtidigt ska man inte snöa in för mkt och fokusera för hårt, det är ju egentligen bara lite rolig träning som skall göras, inga svårigheter, lite hederlig motionsträning helt enkelt.

Mtbpasset igår var stabilt, rullade ut benen litegrann och kändes som ett fint återhämningspass, idag blir det ett distanspass, likaså imorrn, framåt helgen blir det sedan hårdare träning och på måndag går vi så in i perioden. En period som blir hård men ack så rolig =)

Inga kommentarer: