Som en bäver i granskogen

Tjena tjena!



Back on track, dags å slänga in ett blogginlägg, blev inget igår kväll då jag var ute i skidspåret lite längre än planerat och var lika varm och skön som en piggelin på nordpolen. Anledningen till denna köldchock var helt enkelt lite för lite kläder för att stå still och vara skidinstruktör under 2 fina timmar uppe i Ånnaboda, som jag faktiskt var igår kväll.

Det har som sagt börjat hända lite saker inom Örebro läns skidförbund på senaste tiden, och igår var det den första av 12 skidträffar som har planerats i den skidskola för vuxna som dragits igång och där jag fått äran/uppdraget att vara en av 5 instruktörer. En rätt så kul uppgift och där man får se lite kontraster och får lite distans till den "elit" bubblan som man själv befinner sig i och tänker på 24/h när det gäller skidåkningen.

Jag fick ta hand om en grupp på 4 stycken medelålders herrar, inga direkta  nybörjare men inte heller inga proffs. Tyckte kvällen flöt på fint och i mina ögon så åkte de iaf bättre på skidorna efteråt mot vad de gjorde innan, tur det! Lektionens fokus låg på att lära ut och försöka förmedla de nycklar som finns inom diagonalåkningens stora värld och diagonala fick de sannerligen göra och det är rätt så fascinerande att se hur olika och många stilar och tekniker det finns för att ta sig fram på ett par skidor. Den ena roligare än den andra . . . .

För min egen del och min egen träning så flöt gårdagen på riktigt fint, på förmiddagen avverkade jag ett bra styrkepass, med lite blandade övningar och tidsintervaller och fick ihop 25 stycken goa minuter. Träningstypen styrketräning är annars ett område som jag funderat, utforskat och tänkt på mkt senaste tiden, ända sedan jag började skidgymnasiet för ca 5,5 år sedan så har jag fått höra och testa på väldigt mkt varianter på styrka och program som jag ska köra. Jag gillar att köra styrka, det känns som att det utvecklar en och kan ge mkt nytta i skidspåret, men haken för mig har varit att jag haft väldigt lätt att lägga på mig onödig vikt och då inte av varianten fett. Jag har fått höra mkt kommentarer, allt från att jag inte ska köra styrka alls till att jag ska kör mkt styrka, att jag ska träna si eller så.

Som skidåkare är jag i grund och botten rätt så stark, men jag tror att jag kan bli ännu starkare och lever i nuläget mkt på min goda teknik och tajming, kan jag få in ytterligare lite styrka så tror jag att det kan gå snabbare i spåret.

Det har varit ett område som jag velat utveckla under lång tid men som varit som en labyrint, men jag tycker nu se mig ljuset i tunneln och har hittat en variant jag ska testa framöver. Målet med min egen styrketräning är att bygga upp både explosivititet och uthållighet, inte lägga på mig muskler men göra de jag har starkare och efter att ha exprementerat under en tid så hoppas och tror jag att jag funnit nyckeln.

Gårdagens andra pass var ett kortare a1 pass på de klassiska skidorna, ett pass som gick lugnt och fint men där jag även körde 30 minuter med olika överkroppsövningar på skidor, b.la styrkestak och diverse tricepsövningar där jag har mkt att hämta och som förhoppningsvis kommer vara en del i ett led att göra mig starkare. Avslutade inte passet på ett lika roligt sätt tyvärr, då jag för andra träningen i rad körde sönder utrustning, den här gången en stav som inte tålde mitt tryck ;), jag avverkar utrustning som bävrar avverkar trädstammar, det är hårt åt dom hårda.

Så nu är det en tur in till Örebro som står på schemat för att plocka ut lite ny utrustning inför helgens heta dm race.

/ JH

2 kommentarer:

Mikaelsson sa...

Jag tycker man ska köra mycket styrka men rätt sorts styrka, impulsstyrka. Kör du med vikter så lasta på så du orkar någonstans mellan 4-6 reps. Jag blev aldrig muskulös på den sortens träning, men sjukt explosiv :)

/Mikaelsson

JH sa...

Tror du har helt rätt i det där mackan, att man ska köra rätt sorts styrka. Vad rätt sorts styrka just är, är dock svårare att definiera:)Styrkan med vikter körde jag en hel del under slutet av skidgymtiden, man blir explosiv men jag hade fortfarande problemet att jag la på mig trots max 3-4 reps.Givetvis ska man även kolla över kostvanor å annat oxå. Senaste tiden så har jag kört mkt blandad styrka, som känts bra och har bytt ut maxstyrkan mot att köra medicinbollsstyrka, och jag tycker det ger bra effekt. Bra kommentar!