Du borde vara bättre, med den tiden du lägger ner

Halloj!

Sitter just nu och glor på dagens världscupstävlingar från Liberec efter att själv ha tävlat tidigare idag, 15 kilometer  klassisk stil på distanstävlingen under DM var det som gällde. 4 stycken varv på en riktigt fin och skön 3,75a var dagens uppgift och det var med Örebro Läns mått mätt ett rätt så fint startfält som kom till start. Ånnaboda bjöd som vanligt på top notch förhållande med riktiga räls och stenhårt stavfäste.

Loppet för egen del var okey, bra tryck och rätt så bra fart i 2 varv medans de resterande 2 var riktigt slitsamma och jag fick grisa på rejält för att försöka hålla farten uppe. De 2 första bra varven var ett steg framåt och positivt vad gäller min åkning under tävling denna säsong, jag börjar närma mig positionen där jag vill vara. Avslutningen på loppet var ju dock lite sämre, men formen känns stigande och jag hoppas att jag kan knyta ihop loppet bättre framöver

Låg länge 3a under loppets gång, men fick under en svacka på 3e å 4e varvet släppa förbi mig ett par åkare troligtvis, vad jag har hört så slutade jag på 7e plats . Ett resultat som isåfall inte är mkt att hurra för, men i ärlighetens namn så är jag inte särskilt mkt bättre i den klassiska skidåkningen heller helt enkelt, jag har en lång väg att vandra inom den världen. Men jag tar små små steg hela tiden och fortsätter gneta på, någon gång släpper det och då ska det gå fort :)

Fort åkte många av kifs åkare idag och det är imponerande att se, framförallt i stakningen är de duktiga och där har jag en del att lära av dom, ska bli intressant att se resultatet och se hur man placerade sig bland dessa stakamaskiner.

" Du borde ligga högre upp än vad du gör i resultatlistan, om man ser till vad du presterar i träningsspåret"
" Det är synd att en sån som du , som verkligen brinner för skidåkningen inte lyckas"
" Med den här energin och insatsen i varje pass borde du ligga topp 20 och inte topp 70 i Sverige"

Dessa 3 citat är en klump i mängden av många som jag fått höra de senaste säsongerna och månaderna , det är funderingar och tankar som jag fått höra fråna mina tränare och skidåkarpersoner runt om i Sverige. Det är värmande att höra men samtidigt frustrerande, värmande för att folk tror på en men samtidigt frustrerande för att jag håller med dom, jag borde vara bättre än en 7e placering på DM. Det inspirerar mig och ger mig motivation att får höra såna här ord och  förhoppningsvis kommer resultaten så småningom. Jag är tycker att första delen av dagens lopp var okey och ser ljust på framtiden, men ville passa på och delge er de här citaten då de faktiskt är rätt så intressanta och börjar bli många nu.

Det postitiva med dagens lopp var att det var att av de bättre den här säsongen och det känns som sagt att formen är stigande, imorgon väntar ännu ett race, återigen DM men den här gången i sprintstilen, vilket passar mig bra, så vi laddar om och fortsätter på den här positiva trenden, det är kul att tävla nu så det är bara att bomba på :)

Bilder och resultat kommer ikväll, hörs då!

/ JH

2 kommentarer:

Kask sa...

Här är mina mellantider:

Efter 2,5 km låg du delad 5.a med Eknor, 8 sek efter bronsplats (Svensson) och 3 sek före Jönsson. Vid 6,25 km låg du 6.a, endast få sek bakom Svensson och ca 25-30 sek upp till bronsplats (Eknor). Nästa gång vid 10 km låg du 6.a med ca 13 sek till Svensson och runt 45 från Eknor på tredje. Sista mellantiden vid 13,75 km var det fortfarande ca 13-15 sek fram till Svensson som i sin tur hade runt minuten fram till Eknor.

Placeringarna med reservation för att Norestrand kan ha varit före någon gång. Hade startade så sent att jag hade nollat klockan när han passerade.

Imorgon tror jag på dig! Ung och snabb mot sega gubbar! :)

JH sa...

Tack för tiderna Johan, intressant att veta :)