Som det ska kännas!

Hej! Skidåkning är en märklig sport, det går upp och ner och man vet aldrig vad som väntar runt hörnet eller hur mkt kroppen tål eller inte , men det är väl det som är charmen med den här idrotten. Man vet aldrig hur mkt eller lite träning eller hur lång eller kort tid det tar innan man når sin egen fysiologiska peak i skidspåret.

Just det här har jag upplevt de senaste månaderna, våren , sommaren och hösten gick kanon. Innan jag tillslut nådde kanten på stupet och försvann långt långt ner, ingenting har funkat, varken fysiskt eller psykiskt. Det har inte gått bra i tävlingsspåret och jag har haft mkt annat att grubbla på, självförtroende och tron på mig själv har varit långt långt ner på botten.

Men efter mitt beslut att flytta hem till Örebro och tävlingarna i helgen så känns det som att jag sakta men säkert börjat klättra uppåt igen. Det var skönt att göra 4 stycken race som var helt okej i helgen, det bevisar att jag inte är helt fel ute vad gäller min skidåkning, att jag fortfarande kan prestera och åka fort, jag har tvivlat men vet samtidigt hur jävla bra jag kan åka när jag är i form. Det ger mig självförtroende och styrka, för även om jag lätt kan tävla 10 år till på ren glädje och kärlek till sporten, så vill jag givetvis prestera oxå.

För att sammanfatta helgens sista tävlingar så kan jag säga att jag gjorde ett godkänt distanslopp över 7,5 kilometer, det var en rätt så platt bana men jag hade bra tryck i stakningen under hela loppet, men med facit i hand så skulle jag inte lagt så tjockt med fäste, skidorna sög ordentligt och jag tappade mkt tid.

Den avslutande climben uppför slalombacken var jävligt rolig, jag hade 9 sekunder upp till ledande Svensson från start, drog en chansning och försökte plocka dessa under de inledande platta 200 metrarna fram till backen, väl vid backen var det bara 3-4 sekunder upp, men sen kom mjölksyran och jag bevakade mest min position in i mål utan att förta mig.

De här 4 racen satt som handen i handsken och jag är idag piggare än på länge. Har nu ikväll kört ett kortare pass skejt med lite fart för att skölja ur musklerna, imorrn blir det intervaller å dubbelpass. Vi siktar framåt och uppåt, ha en fin kväll gott folk. JH

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur fort kör du när du är i form?
/Gbg

JH sa...

Tillräckligt fort för att kunna pumpa ut mig och min kropp fullständigt och känna att det var ett bra lopp när jag går imål,då brukar jag även kunna hävda mig bra resultatmässigt. Så länge jag känner att jag gjort allt exakt så bra som det går under ett lopp så är jag nöjd, konkurrenter och dess prestationer kan jag inte påverka.

Det jag måste fokusera på är min åkning och min prestation, som jag själv kan påverka, vart jag då hamnar i resultatlistan står skrivet i stjärnorna. Men jag tränar varje dag för att åka fortare och fortare . . .

Anonym sa...

Bra svar!

Tom!