3 månaders träning



Sitter på verandan med laptopen i knät och med en skinande sol som sällskap, njuter tillfullo av min andra av 2 vilodagar efter 13 dygn på raken med relativt hård träning. Har just summerat ihop de sista månadernas träning återigen och har dissekerat såväl träningsdagbok som pulsfiler för att verkligen få en bra utvärdering och sammanfattning på den träningsgrund jag lagt inför kommande perioder. Vad kan jag göra bättre? vad har jag gjort bra? vad ska jag träna mer på? mindre på ? osv. Men överlag så har träningen hittils sen träningstarten 2a maj gått stabilt, jag har följt min grundplan och fått in de bitar jag ville träna på , på ett fint sätt i träningen. Jag har genomfört träningen på ett bra sätt och även lagt en bra och stabil grund att stå på med mkt mängd och styrka, inför den tuffa höstträningen som kommer och som kommer innehålla desto mer fart.

I antatl timmar så ligger jag riktigt bra med i planen och jag har fått en fin periodisering på träningen, planen inför sommaren ser ni nedan i siffror och det jag kommit upp i står med fet stil.

Period 1: 60 tim (60)
Period 2: 70 tim (76)
Period 3: 80 tim (80)

(Period = 4 veckor)

 De 4 sista veckorna ( 2 stycken i period 3/ 2 stycken period 4 , då jag nyss byt period) så har jag tränat 90 timmar. Just nu är jag halvvägs in i period 4 och även där ligger jag med fint, planen är att ligga på ca 85 timmar denna period 4 och sedan ca 90 på period 5 innan vi går ner lite i träningen och kör en lugnare period för att hämta hem träningen och sedan köra på igen fram till någon vecka innan säsongstart. Hösten kommer innehålla mkt mer fart än vad sommarträningen gör och jag kommer verkligen lägga fokus på att genomföra de intervallpassen på ett bra sätt för att få så bra förberedelser som möjligt inför säsongen. Slarvar jag i förberedelserna så är det lätt att man hamnar i en dålig spiral om resultaten går emot i början och sen är hela säsongen körd, så blev det under förra säsongen och det vill jag inte uppleva igen. Visst, jag är ingen toppåkare, men jag vill gärna ha med mig med mina mått mätt några acceptabla resultat redan i starten av årets säsong.



Men träningsmässigt så ser det alltså bra ut, och tillskillnad mot förra säsongen där jag chansade och höjde upp min träning med ca 100 timmar trots vetskapen om att det kunde gå åt helvete under säsongen (vilket det ochså gjorde i mångt och mycket) så känns det stabilare i år. Jag har vant mig och min kropp med den här träningsnivån ( nästan samma som förra året dvs 815 timmar) och även om förra året tävlingsmässigt var ett fiasko så var det ett riktigt bra träningsår som jag har kunnat ta med mig in i den här tränings och tävlingssäsongen, och jag hoppas att förra årets träning tillsammans med en minst lika bra träning i år i kombination med mer erfarenhet och smartare upplägg ska generera i något bra. I år chansar jag inte och sätter tränandet i första hand, utan den här vintern kommer tävlandet sättas i första hand och fokus kommer läggas fullt på det, jag vet att jag har flera års bra träning med mig i bagaget och nu gäller det bara att utnyttja dom ochså.

Från och med idag är det ca 3-4 träningsperioder kvar till man står där på startlinjen i Bruksvallarna, så man kan väl säga att vi kommit halvvägs i förberedelserna inför säsong 2011/2012, del 1 är nu avklarad och den har gått fint, nu gäller det att få del 2 att gå minst lika bra och den börjar imorrn då jag sticker ut på den här veckans första pass.

Denna vecka kommer som sagt vara en rejäl fartvecka med 6 intervallpass, dessa intervallpass kommer kanske ligga lite mindre i effektiv tid, men farten ska vara och kommer vara absolut max. Men mer om det och upplägget i övrigt imorrn, för nu ska jag fortsätta ladda inför det som komma skall, ha en fin dag!

/ JH

3 kommentarer:

Adam sa...

Vill ju veta exakt hur dom snabba intervallerna ser ut ju!!

Adam sa...

En fundering till. 815 timmar är förbannat mycket. Vad blir det, 2½ timme om dagen? Ifall det går pissigt för dig dom du säger om förra säsongen? Varför inte minska med 200 timmar? 600 är inte lite träning. En förändring i upplägget kan vara bra tror jag!

JH sa...

Du har absolut rätt i det du säger, det gäller att inte ha huvudet under armen och bara köra på, det är inte antal timmar som gör en skidåkare. Dock så känner jag personligen att en hög träningsmängd är rätt för mig och jag kommer få nytta av det inom sin tid, men givetvis, känner jag att jag under den kommande säsongen inte får ut det jag vill så kommer jag förändra mitt upplägg och då är det mkt möjligt att träningsmängden blir en annan. Samtidigt eftersträvar jag kontinuitet och långsiktighet som 2 viktiga pelare i min filosofi och vill inte hålla på att experimentera för mkt. " det finns många vägar till Rom" men givetvis måste man vara öppen för förändringar och nya saker.