Vilken skidfest!


Helgen närmar sig och 2 riktigt fina skidlopp står runt knuten och väntar, riktigt härligt och det ska bli skönt att dra på sig tävlingsdräkten igen efter en liten träningsperiod.

Men som ni alla vet så är det ochså SM vecka den här veckan, en vecka och ett SM som jag faktiskt valt att stå över den här säsongen och anledningen är egentligen rätt så simpel. För efter säsong som hitills gått åt helt fel håll så känner jag för tillfället att jag inte har någonting där att göra, jag har varken visat de resultat eller fått de signaler som krävs för att jag ska ta beslutet att ställa upp på SM, ska man åka på ett svenskt mästerskap så ska man känna att man är i absolut toppform och verkligen har någonting där att gölra och kan prestera på absolut max. Jag ser ingen anledning till att åka dit med allt vad det innebär, med naggat självförtroende och dåliga resultat som grund, utan då är det bättre att hitta tillbaka dit jag vill vara , få upp formen och prestera bra på lite mindre tävlingar. Hade jag fått 3-4 race till med bra signaler så hade jag åkt dit, men det hinns givetvis inte med då SM börjar idag.

Dessutom är den hel del som ska hinnas med nu när jag flyttat hem och jag just i nuläget håller på att ordna fram ett vettigt jobb som gör det möjligt för mig att få en ekonomisk trygghet och som gör det möjligt att satsa vidare i resultatlistorna. Men jag är inte bitter över att missa mästerskapen utan istället väldigt glad över att få möjligheten att åka de 2 finaste loppen som jag känner till här på hemmaplan, det blir ett bra första steg i den nystart jag nu fått.



Som sagt Kilsbergsloppet under Lördagen, 10 km masstart i fristil är det som gäller, troligtvis 3 varv på 3,75 uppe på konstsnöspåret som jag känner till lika bra som min egen släkt. Förra året blev jag 2a på den här tävlingen efter att ha taktikkört hela loppet och bara legat å mesat i den bakre klungan innan jag avgjorde i rätt så misslyckad , vann gjorde Patrik Karlsson som stack iväg i början. I år så hoppas jag på ett liknande lopp och det ska bli riktigt kul att köra masstart återigen, det är något jag gillar skarpt och något som gör att jag brukar höja mig ett par snäpp. Men förhoppningsvis blir det en bra genomkörare inför det som komma skall under Söndagen, nämligen Wadköpingsloppet.


Ett riktigt fint långlopp i naturskön miljö med långa åkbackar och fina spår, i år är det även en fin stigning på slutet som känns riktigt bra då det är uppför jag kan tjäna en hel del. För under stakpartierna kommer jag säkerligen få slita för att hänga med, jag känner att jag inte riktigt har det där trycket i stakningen och sliter lite med att hitta den där träffen, jag känner mig helt enkelt lite klen i stakningen och kommer få kämpa för att hänga med b.la stakmaskinerna från KIF. Men loppet är långt och allt kan hända och när jag väl står där på startlinjen kommer siktet vara högt . . . .

Så jag hoppas på en riktigt fin helg med härlig skidåkning och en stor folkfest, det blir roligt det här!
Nu ska jag ner och börja preppa skidorna lite inför helgen innan jag framåt eftermiddagen kör lite lättare styrka, intervaller och håller i en skidlektion.

Inga kommentarer: