Debuten avklarad

Solschteek efter målgång i Norra Husbys sprinttriathlon

Igår blev det en riktigt bra och högkvalitativ träningsdag, mkt hög puls, bra träning och härligt umgänge med andra konditionsidrottsidioter likt en själv.

På morgonen körde jag ett intervallpass rullskidor med stjärnorna Henrik Alm från Idre och 3x gånger KIF iform av Patrik Karlsson, Johan Kask och Mats Carlberg. För egen del så blev det benintervaller efter lite materialstrul under uppvärmningen, så körde intervallerna utan stavar. Körde först 7x5 minuter och sedan 3x2,5 minut, hälften i ren diagonal och hälften med blandning av stakning med frånskjut utan stavar och diagonal, körde dessa intervaller i Ånnabodabacken så det blev bra motlut.

Passet i sig kändes relativt bra och jag kunde pressa upp maxpulsen på 198, dessutom var det ett tag sedan jag körde intervaller utan stavar så detta var väldigt nyttigt och kändes som ett bra inslag i träningen.




3 timmar senare var det dags igen och plötsligt stod man på startlinjen på sin livs första sprinttriathlon utanför Nora. Detta blev ännu ett klockrent pass och jag slutade som 6a(?) i tävlingen. Eftersom man sjunker lika lätt som en strandad valross så var den första delen, 200 meter simning det som var mest spännande på förhand, och jag kan väl med facit ihand säga att jag var väl ingen fena i vattnet men kunde iaf hålla närkontakt med den stora klungan.

Nästa del var cyklingen och där kände jag mig rätt stark, men eftersom jag inte hade någon landsvägscykel utan körde på min mtb så blev det en rejäl utmaning att hålla jämna steg med de andra stjärnorna på sina fina och fräscha ( kan ifrågasättas i vissa fall ) landsvägshojar, Men det man inte har i plånboken får man ha i benen,  cyklingen funkade helt okey.

Efter en miserabel växling till löpningen så var det bara att bomba på ända in i mål, kände mig rätt stark här och kunde gärna haft några kilometer till än de 2 futtiga som stod på programmet. Löpte på som vanligt rätt bra uppför men asfalt och platt är däremot inte min melodi. Men avslutade bra och spurtade in strax bakom superatleten Gustav Ledstam från KIF.


En jävligt rolig tävling både innan under och efter, credd till arrangörerna och de andra deltagarna.

Ett bra träningspass blev det ochså då snittpulsen landade på 186 och maxpulsen på 194 under de 29 minutrarna som jag var ute. Så allt som allt en riktigt kvalitativ träningsdag igår.

Idag blir det en lite lugnare dag med lite mindre intensitet och mer mängd, ska avverka ett skejtpass på rullskidorna och sedan ett styrkepass.


1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken ära att få bli omnämnd.. Nu finns resultaten upplagda! Ses nästa gång!

/Gurkan