Tankar om träning och planering



Chapp, en skön förmiddag med fin musik och soffhäng är nu avklarat, och om ni tror att jag latat mig så har ni helt fel. Har istället hållit på med lite träningsplanering och genomgång av den träningen jag genomfört , för att se vad jag gjort bra och vad jag gjort dåligt, för att nu kunna lägga upp en plan några veckor framöver.

Om man ska dra lite jämförelser med förra årets planering och säsong som jag måste säga var en av dom bättre jag haft så kan man se lite skillnader och likheter. I år har jag tränat rätt så på pricken likadant, fast med fler pass med hög intensitet och mer mängdmässigt, i år vid den här tiden hade jag tränat ca 450 timmar och i år vid samma tid är antalet 510 istället. Ett mellanstort kliv som jag tror kommer göra att jag kommer orka hålla formen uppe längre under våren, det är förhoppningen iaf då jag har en stabilare grund att stå på. Mer vältränad helt enkelt.

Om man kollar på förra årets tävlingspremiär så gjorde jag likadant då som i år, 2 premiärlopp i Idre. Lika dåligt som det gick då, gick det ju iår så jag är inte orolig utan kan bara konstatera att jag på ett liknande sätt även i år har tränat på rätt så hårt ända fram till säsongstart. Förra året gjorde detta att jag runt jul piggnade till rejält och gjorde en hel del bra lopp runt nyår, förhoppningsvis kommer detta oxå funka i år och jag hoppas på en god form till Morapinglan och Grängesbergsloppet.

Dessa 2 lopp är troligtvis de nästa racen jag kommer köra och fram tills dess kommer jag köra en mellantuff period med en hel del testlopp för att få känna på den där tävlingsfarten och uthållighet i tävlingsfart som jag inte tycker man får på samma sätt som i ett intervallpass. Kommer även ändra lite i uppladdningen inför en tävling för att se om det kan ge någonting, inte för att jag inte tror på mig själv och min egen planeringen utan för att testa helt enkelt. Samtidigt som man inte ska förändra för mkt så måste man även testa för att utveckla sig själv . . . .

Kommer försöka undvika att träna ner mig som jag lätt kan göra då huvudet vill mer än vad kroppen klarar av, kommer vara nogrann med tempot på de olika passen och istället försöka slappna av , inte åka efter och tänka på formen så mkt utan istället bara låta den komma.

Nu är det lunch som gäller och sedan ett fint klassiskt pass i stångtjärn, hörs ikväll!

Inga kommentarer: