Klassisk skidåkning!


Hej! Har nu under kvällen suttit och kollat igenom lite videoklipp på mig själv när jag åker klassiskt, det gäller som sagt att hela tiden vilja förbättra saker för att inte stanna upp i utvecklingen. Det är särskilt diagonalåkningen jag vill slipa på, allmänt så ser det helt okej ut men jag har hittat ett par punkter jag vill förbättra avsevärt.

  • Bli rörligare i höftarbetet, jag som är en rätt så "satt" person och har lite muskler här och där blir lätt rätt orörlig och hamnar i en sittande position, det jag vill är att jag ska bli rörligare och skjuta fram höften mer i varje glidfas för att komma längre fram och få bättre tryck över skidan vilket förhoppningsvis förbättrar mitt fäste.
  • Benarbetet, har ett bra och aktivt benarbete på rullskidor där jag alltid har bra fäste, på riktig snö blir jag dock lite för defensiv i glidfasen och står bara och sträcker på benet istället för att rörligt jobba djupt och skapa kraft.
  • Glida längre på varje tag, jag är en explosiv åkare med rätt så kort steg i diagonalen, det jag vill göra är att få ut mer kraft ur varje stavtag och utnyttja den explosiviteten jag har bättre , i varje steg och glida längre.
  • Hitta rätt kroppsvinkel inom diagonalen och hitta drivet framåt samtidigt som jag måste vara mer rörlig i fotledsarbetet för att hitta bättre bett
En åkare som jag kollar rätt mkt på, då han har ungefär samma kroppsmått och form är den norske landslagslöparen Martin Johnsrud Sundby, som trots sin tyngd och "satthet" får ut ett väldigt bra driv i varje steg samtidigt som det ser harmoniskt ut. Man kan inte förändra hela sin åkning över en natt, men man kan hela tiden ta små steg. Detta kommer jag jobba mkt med under mitt långa Idreläger och förhoppningsvis hittar jag lite nycklar . . . .

"If you cant beat them, join them"

3 kommentarer:

196 sa...

Hålla..

Helt rätt att titta på en åkare som är stöpt i samma form, lär man sig väldigt mycket på. Tittade på långa åkare myself en gång i tiden, men tyvärr är det få riktigt långa som klarar att hålla sig "uppe" i diagonalåkningen. Så där blev man ju en dundersopa själv. =) (Just nu är det bara stolpen Aivar Reehma, Estland, som åker fort med den s.k "ostbågsdiagonal"-tekniken som långa ofta får.)

Du har inte funderat att kolla på Emil Jö, också en satt åkare, samt svinsnabb. Eller den gamle stöten Thomas Magnusson? Som för övrigt på sin tid hade lite lika teknik som Emil..

JH sa...

Bra tips one96, ha det fint i Tänndalen nu så syns vi i spåret.

One96 sa...

Lycka till i Idre!