Träningstankar.

Då jag vet att den största delen av min läsarskara läser här just för att de är nyfikna angående mina tankar om träning och tävling, så tänkte jag just delge er med ett sådant inlägg.

Som skidåkare så är tränings och tävlingsåret i största del likadant för alla aktiva, träningstart sker någon gång i månadskiftet under April/ Maj, då barmarkssäsongen sätter igång, sedan trappas träningen oftast upp i både mängd och fart, Juni-Juli-Augusti är viktiga träningsmånader där man lägger grunden med den största delen av träning under året, höstmånaderna läggs upp lite olika men oftast är det fortsatt hård träning fram till säsongstart då form och tävlingar börjar prioriteras,.

Sedan är säsongen igång och det rullar på med mkt race varierat med lite tyngre träningsperioder med mindre race. Mot slutet av säsongen brukar träningen trappas ner lite och när den sedan är slut väljer vissa att ha viloveckor medans andra kör mkt alternativ träning.

Så ser det oftast ut, givetvis varierar det mellan varje individ men i största allmänhet kan det se ut så här och så även för mig. När det gäller träning så försöker jag träna så varierat som det går och med en stor mängd.


Började mitt träningsår den 26e April, körde iof inte med några viloveckor men började på nytt år då, de 2 följande perioderna ( 1 period = 4 veckor) trappade jag upp träningen långsamt, med mkt alternativ träning såsom cykel, bla cykelläger på Mallorca, bollsporter, löpning och mkt styrka för att bygga upp en bra och stabil träningsgrund, 60-65 timmar träning per period.

Under sommarmånaderna har jag sedan legat på en hög mängd träning, ca 80 timmar per period varav en period består av 3 hårda veckor och 1 lugn vecka ( i mitt fall), fokus har här legat på mer traditionell skidåkarträning, mkt varierad träning, både i längd och intensitet men där fokus har legat på att få intervallpassen så skidlika som möjligt, det vill säga rullskidor, stavgång, myrlöpning.

Nu när jag går över i en ny period och en ny månad så kommer träningen mängdmässigt bli lite mindre för att kroppen skall återhämta sig och ta upp all träning som avverkats under sommaren, ca 65-70 timmar i perioden framöver. Liknande träning som under sommaren kommer genomföras men i mindre mängd. Sedan kommer perioderna i Oktober/ November återigen bli hårdare för att få kroppen i topptrim inför säsongen, vissa speciella fartveckor med mkt AIII träning kommer läggas in och här kommer intervallpassen bli mkt tävlingslika och träning på snö kommer prioriteras för att få in känsla och vana. En av de första tävlingarna kommer säkerligen avverkas i slutet av denna period.

November/ December . Här kommer jag vara mkt nogrann på kroppens signaler och träningschemat kommer bli därefter, men givetvis även försöka hålla mig till min grundplan som jag litar på. Sedan är säsongen igång och det är dags att skörda frukterna . . .

För att ni ska få en översikt om vad en lugn respektive hård vecka är under barmarksäsongen, som jag tjatar så mkt om så ska jag lista de nedan. För mig innebär det

Hård vecka - 20/25 timmar träning - 3/4 AIII pass - 3 styrke- 1 Spänst/Snabbhet - Varierande mängd A2 pass - resten A1

Lugn vecka - 8/10 timmar träning - 1 AIII pass - 2 styrke - 1 spänst/snabbhet - resten A1

Så ser i stora drag min träningsfilosofi ut, har ni synpunkter, frågor eller kommentarer så tveka inte att skriva.

Dags att sova! / JH

Inga kommentarer: