Slowstarter!

Hallå!

Dagens tävling är nu körd och resultatet för egen del var uselt, lika uselt som det varit de 3 senaste säsongernas premiärtävlingar här i Idre, lite komiskt faktiskt men så är det .

Åter till dagens lopp som var i det kallaste laget, prognoserna på förhand har varit väldigt osäkra men imorse när det var dags att ta sig upp till stadion så stod termometern på -18, riktigt kyligt men det var ingen tvekan om att jag skulle starta, men med facit i hand så kanske valet skulle ha blivit ett annat.

1 timme senare efter diverse skidtester och uppvärmning stod jag så på mina egenvallade skidor på startlinjen, ja varken familj eller klubb har någon större trupp till den här tävlingen så nu får man vara både aktiv, vallare och drickalangare själv, intressant och nyttigt.

Själva loppet var väl ingen höjdare, jävligt kallt och trögfört som för alla andra, försökte åka stort och kraftfullt och lyckades bitvis med det under de 3 varven på 3,3 km men hade samtidigt rejäla svackor där jag inte lyckades jobba på som jag vill, något som är rätt vanligt för mig under de första tävlingarna på säsongen, det fattas fart helt enkelt, fart som jag får av att tävla mkt. Jag får varken till tekniken eller det drivet jag vill uppför och orkar inte heller pumpa på, på växel 3 som normalt är en av mina starkare sidor inom skejtåkningen.

 Slet mig vidare och pumpade på så gott jag kunde de 3 varven, fick under stigningen på varv 2 problem med luftrören som drog ihop sig i den bistra kylan vilket resulterade i ett 10 sekunders stopp för att chippa efter luft, fick då funderingar på att bryta men eftersom det är tävlingsfart jag behöver så var det bara att kämpa på.

 Piggnade sedan till på sista varvet vilket var positivt och kunde korsa mållinjen, väl imål kom beskedet att det var - 20,5 grader vilket kändes ordentligt i luftvägarna. Resultatmässigt hamnade jag långt ner i listan men är ändå nöjd över att ha premiärloppet bakom mig, nu blir det bara bättre det är jag säker på . . . ., redan imorgon förhoppningsvis. Formen är okej men nu gäller det bara för en slowstarter som mig att plocka fram den under tävling oxå. Man är aldrig bättre än sin senaste tävling, så det är bara att inse att man inte direkt håller hög klass just nu, kämpa på och börja klättra uppåt till en acceptabel nivå, en nivå som finns där.

Skönt att klubbkompis Patrik Karlsson försvarade klubbfärgerna genom att vinna, där har man lite och lära.


Over and Out

/ JH

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så mkt träning och så lite levererat... kom igen nu!!

Anonym sa...

Inget att fundera på, bara att ta nya (stav)tag!

/Fritz