Heja växthuseffekten! Sverige VS Norge

Den finaste vinterdagen hittils i mitt liv? Ånnaboda 2010

Godmorgon! Som en förfrusen lite pingvin som  just tagit ett dopp i ishavet för att leta mat så vaknar man upp i sin nya lägenhet, och man kan åter konstatera att växthuseffekten gör succé! Sen snacket av denna effekt började så har det varit några riktigt bra vintrar på rad, så snacka på för sjutton det är ju underbart att vara skidåkare i dessa  tider.

Äntligen verkar dom fått tummen ur röven även här i Falun och sprutar snö så det står härliga till, skidslingan är utökad med några hundra meter och högarna växer högre och högre upp mot Kung Bore. Ska under eftermiddagen under mitt löppass ta en närmare titt på de där högarna i kylan, och kyla verkar dom även ha i Kuusamo där fighten om det är rätt att åka eller ej i kylan är i full gång mellan Sverige och Norge om man nu kollar in på aftonblaskan.se.

En fight som jag personligen inte tror finns men som det ändå är kul att läsa om, jag menar den där rosa skittidningen gör ju nyheter av ingenting, en katt som lyckats käka upp en liten mus brukar ju få en helsida så så svårt verkar det inte vara att få ihop till en hel tidning.

Men den där diskussionen om att tävla i kyla eller ej är ändå rätt så intressant, jag personligen har inga problem med kyla, har aldrig fått problem med andningen eller haft astma eller dylikt. Jag har till och med varit ute och kört ett 2 timmars distanspass i -32 för något år sen, det var lite småkallt i utförsbackarna men annars var det tyst, fint och ensamt. Men att däremot tävla i sträng kyla är jag jävligt försiktig med, jag har inga problem med kyla nu som sagt men kan lätt genom hög ansträngning under lång tid i kyla dra på mig problem, sjukdom, framtid astma osv, det gäller att vara försiktig men ändå inte vara fööööör rädd för det. Men som sagt, att tävla i sträng kyla är inte min melodi.

Norge valde att ställa in tävlingen för de flesta av deras åkare igår medans Sverige lät de flesta köra, men summan av kardemumman verkar vara att de båda lagen är nöjda med sitt val ändå. Visst kan jag förstå norges läkares uttal om det nu stämmer, om att man kan försämra sina chanser att hålla sig frisk och oxå vara mer mottaglig för sjukdomar längre fram, men samtidigt kan jag hålla med de svenska åkarnas val att köra. Ja menar vi bor ju ändå uppe i Norden och så länge växthuseffekten gör succé i mina ögon så får man nog vänja sig.

Nu ska jag fortsätta inreda litegranna här i min lya, Simon&Thomas och resten av er inredningsfjollor kan slänga er iväggen, nog för att jag är en av er nu, men sååååå mkt bättre. Hörs sen gott folk!


Inga kommentarer: