2 lopp blir 1 i "Brux"


Gokväll gott folk!

Jag tänkte börja där jag avslutade det förra inlägget, nämligen med att det troligtvis bara blir 1 lopp istället för 2 i helgen . . . .

Orsaken är helt enkelt den förkylning jag drog på mig i slutet av förra veckan, en kort förkylning som inte stoppade mig från träning särskilt många dygn men som ändå satte lite spår i kroppen och som gör att jag och hjärnkontoret fått planera om lite. Som sagt jag var inte borta särskilt länge från träning utan kunde lugnt och fint varva upp motorn och träningsdosen igen med fin distansträning, det har känts bra och jag har kunnat genomföra planeringen utan problem.

Mornarna innan träningspassen har dock varit av ett annat slag, jag har varit lite täppt och hostig på morgonen, något som jag inte sett som något tecken på att infektionen varit kvar i kroppen, utan jag vet av erfarenhet att det är rätt normalt för mig efter att ha varit sjuk. Och eftersom min vilopuls har legat på normala 30-35 slag så har jag inte varit orolig, jag var heller inte orolig innan eller efter intervallpasset i måndags då det kändes bra och likaså den form jag befinner mig i just nu.

Innan dagens pass skedde dock något som får mig att ta tag och dra i handbromsen lite, vaknade nämligen upp med näsblod som rann rejält ur näsan, näsblod brukar för mig betyda att antingen är jag förkyld eller sliten och det andra alternativet kan jag förneka direkt då veckans och förra veckans planering inte har varit särskilt hård, utan bara legat på ca 10-15 timmar per vecka. Då är "förkylningsalternativet" mer realistiskt även fast jag inte känner mig särskilt sjuk, dagens pass kändes även det bra och formen oxå, men samtidigt känns det som att det är någonting som ligger och spökar och gör att kroppen inte är 100% fresh.

Det gäller att kunna vara både tuff och försiktig som skidåkare, att vara hänsynslös mot sin kropp samtidigt som man ska vara rent ut sagt jävligt försiktig. I det här fallet så kommer jag vara lite försiktig, det har gått kort tid sen sjukdomen och det kan vara så att det är något som ligger och pyr, samtidigt som kroppen inte är redo för belastning på högsta nivå under lång tid. Den har helt enkelt inte kommit tillbaka i spåret än och är inte redo för en total utpumpning . . .

Så troligtvis kommer det "bara" bli sprintttävlingen för mig och min kropp , dels blir jag inte lika utpumpad där som på en 15 kilometers tävling, även om jag givetvis kommer gå på max och bli så utpumpad som man kan på 1700 meter, men dels oxå för att jag ser risken att insjukna igen mindre. Givetvis kan man starta en tävling och sen bryta om det inte känns bra, men det är inte min stil. Jag har 3 läger planerade och massa tävlingar på gång och dessa vill jag inte missa genom att ligga hemma och vara sjuk, att dra på mig en lång och hård sjukdom nu kan förstöra en stor del av säsongen, dels missar jag viktig snöträning men oxå massa tävlingar. Hellre 1 missad tävling än 1 månads sjukdom!

Det kan låta både mesigt och töntigt att göra som jag gör, men det gäller att vara smart, jag går min egen väg mot toppen och den tänker jag inte avvika ifrån.

A man who views the world the same at fifty as he did at twenty has wasted thirty years of his life.
Muhammad Ali
Ha en fin kväll ni sköna läsare där ute!
/ JH

Inga kommentarer: