In i kaklet!

Då var säcken ihopknuten å levererad, dunkade av veckans sista träningspass uppe vid Lugnet, passet varade i ca 1,10 och bestod av uppvärmning och nedvarvning på cykel, 30 minuter kuperad A2 löpning och spänst som för dagen blev "trappespenst". Ett kort och roligt pass som förhoppningsvis väckte musklerna och kroppen inför nästa vecka, det var det som var syftet iaf.

Varför spänst??? Spänst är ett omdebatterat ämne ute i idrottssverige och det finns många som hyllar det och sågar det, jag är dock en av dom som tycker att det har positivt inverkan på min träning och kropp. Den största anledningen till att jag kör spänst är helt enkelt för att jag tycker att det är utvecklande och ger mig bra effekt, det ger styrka, motorik, balans och explositivitet samtidigt som det är utvecklande och roligt.

För mig personligen som redan är en rätt så "tung" skidåkare som vill bibehålla god styrka men samtidigt inte lägga på mig muskelmassa , så är spänsten ett bra hjälpmedel för att bygga upp styrkan i de benmuskler som finns och som inte gör dom större eller tyngre. Muskeln blir inte större utan starkare och det är det optimala, dessutom tycker jag att man inte blir lika stel och fyrkantig som efter tillexempel benböj utan efter spänsten så känns benen både lätta och rörliga trots att jag gett dom lite styrketräning genom hoppövningarna som jag genomfört. Det är min filosofi och känsla angående spänst . . . .

Sitter just nu och planerar kommande fartvecka, den kommer bli rätt så lik den förra och jag hoppas kunna genomföra den minst lika bra, bjuder på en färdig planering senare men så länge kan ni njuta av det fina höstvädret på klippet här ovanför!

/ JH

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att se hur mkt man kan göra med den primitiva utrustningen , som du använder. jag är imponerad söru.
Mvh Ingmar B ( fd Fårö)

Fritz sa...

Cool film!

/Fritz