Vasastafetten

Tjena tjena!

Ja igår vart det minst sagt tvära kast, igår eftermiddag låg jag ute i solstolen och inväntade ett skönt DÖK+AS pass efter morgonens hårda och fina snabbhet/spänstpass. Men mitt i allt blev jag kontaktad av KIFs stjärntränare och allt i allo, maestro Kask.

Fick frågan om jag var sugen på att springa en sträcka i Vasastafetten då stakkungen från Gnarp, Olle Sjöström fått kasta in handduken. Givetvis tackade jag ja, ja menar man kan ju inte tacka nej till att springa i samma lag som älgtjurarna från KIF och dessutom är ju tävling bästa träning enligt mig, bara att köra!

Slängde ihop en väska lite snabbt och några timmar senare befann jag mig uppe i Sälen. I med lite mat och sömn å vips så vaknade man klockan 6:30 imorse med en 8e sträcka på programmet.

Iväg till start och igång med tävlingen, åkte följe bil under de första sträckorna och var med och supportade de andra i laget. Runt lunch var det så dags att sticka ut för mig på min sträcka, 4,7 km mellan Gopshus upp till Hökberg, kände mig sliten på uppvärmningen efter en hård vecka, men vafan är det tävling så är det, ba å bomba på! Gav mig iväg i ett högt tempo för mig som inte är någon storlöpare, rullade på bra i de första backarna utför och väl nere på platten var det bara att kriga på, sprang ensam hela vägen och kunde upp mot Hökberg lägga in en liten spurt, piggheten eller bena fanns helt enkelt inte där men vilja fanns det mkt av och ibland kan det räcka långt.

Avverkade de 4700 metrarna på 19,04 , helt okey för mig, inte bra, inte dåligt, mellanmjölk! Fick en 13e placering på sträckan av ca 500 lag och vårat lag slutade på en fin 12e plats, spöade även klubbkompis puttes lag, skönT. En tradition jag tänker fortsätta med, vinna alltså;-)
Får passa på att tacka Karlslund för att jag fick chansen, TACK. Ett härligt gäng att tävla och umgås med och om jag nu inte tävlade för GIF vet jag vilken klubb jag skulle välja . . . .

Ja helgen blev inte alls som jag planerat träningsmässigt men får man chansen till så här bra träning tycker jag att man ska ta den, nu när jag är tillbaka hemma så kommer kvällen först bestå av lite mat och umgänge med familjen, sen blir det ett styrkepass ( effektiv tid 45 minuter) och en jogg med rejäl stretch. Morgondagen kommer i största utsträckning bestå av träning i AI fart, räknar med minst 5 timmar, ska bli skönt att köra lite lugn träning som "sköljer" ur kroppen efter några dagar med mkt fart, eventuellt kommer jag återigen joina Karlslund och hänga på dom på en fin rullskidtur imorgon annars blir det ett fint crosspass med fokus på att belasta överkroppen. Bilder och den utlovade filmen som bara blev en halv kommer senare ikväll.

/ JH