Statistik


Puuuh, då var dagens intervallpass avklarat , körde som jag redan berättat Elghufsintervaller. En form av löpintervaller med stavar fast utan hälkick, meningen är att steget ska efterlikna ett diagonaltag inom skidåkning, låg och lång pendel alltså. Passet gick rätt så okey tycker jag och jag gav det jag hade, körde sammanlagt 20 minuter a3 via en stege 1-2-3-4-4-3-2-1 med halva effektiva tiden som vila mellan intervallerna. Tyvärr så råkade jag slå till klockan under en intervall så därför fattas det en 4a uppe på pulsfilen, men ni ser ju ungefär vad det handlar om ändå. Körde uppepå och runt storstenshöjden så det blev fin och kuperad terräng som ni ser på höjdkurvan.

Är alltid skönt att ha det första intervallpasset gjort för säsongen, brukar kännas lättare och bättre efteråt i träningen och dessutom är det alltid skönt att pumpa ut sig. Blir ju som planerat en hel del mängd och styrka nu i 4 veckor framåt, men det är fortfarande bara en lättare period så jag kommer ligga på "bara" ca 15 timmar i veckan under dessa 4, under de 2 första blir det 1 intervallpass, 3 styrke och resten mängd per vecka men under de resterande 2 kommer det bli 2 intervallpass 3 styrke och resten mängd. Sedan sätter den riktiga planeringen igång och det är en helt annan historia, en skiss på mitt träningsår framöver tänkte jag bjuda er läsare på, så här nedan ser ni en grov och dålig skiss , bara så att ni ska förstå på ett ungefär vad det handlar om . . . .

13 st 4 veckors perioder/staplar, hur mkt jag ska träna i varje ser ni till vänster och vilka veckor det handlar om ser ni i toppen av varje stapel.

 
Nu är det dock dags för ett längre styrkepass inriktat på uthållighet och statisk, sedan blir det att ta sig in till Berhnabeu för att se ÖSK ta tre nya friska poäng. Imorrn är det troligtvis vila som gäller om inget nytt dyker upp.

Inga kommentarer: