Back to basics.

Imorse vaknade man upp i sin egen säng här hemma, något förvirrad och tankspridd, jag har nog fortfarande inte förstått än att jag i nuläget bara har 1 ett ställe som jag kan kalla HEM. Efter så många år på annan ort så har Örebro och Garphyttan varit ett hem där man under några månader vilar upp sig och förbereder sig innan man drar iväg på nytt igen, till sitt hem nr 2, för en ny säsong eller nytt skolår. Men nu är det härifrån jag ska arbeta, träna och leva, det är här jag verkligen bor nu, känns lite ovanligt faktiskt . . . .

Det här känns dock som en klockren nystart, både på den personliga nivån och den skidåkarmässiga nivån, det har inte funkat och jag har inte varit mig själv de senaste månaderna. Men nu vänder jag blad och börjar om från scratch, nya möjligheter och chanser har öppnat sig och allt är bara positivt, jag får mer tid med nära och kära här hemma, med min grymma klubb och andra sköna skidåkare i min närhet.

Skidåkarmässigt så börjar jag även om, man är aldrig bättre än sitt senaste resultat ( anledningen varför jag inte radar upp meriter här på sidan), jag är 7e bäst i Örebro län på 15 kilometer just nu, en position som jag gärna avancerar ifrån, men för att göra det krävs det att jag gör det som krävs av mig och det har jag inte lyckats med. Jag börjar om från noll, tankemässigt, kostmässigt, sömn, träningsplanering, osv, dessa saker som jag skött bra de senaste månaderna men uppenbarligen inte tillräckligt bra. Vad gäller träningsinsats så har jag jobbat på bra i flera år, det är det övriga pusslet som jag måste få på plats, och förhoppningen är då att en dag kunna åka fort i skidspåret, det får ta den tid tar men det är något jag strävar efter.

Efter att ha haft en grymt fin vår förra säsongen och en fin sommar så var det med stort självförtroende och förhoppning jag gick in i den säsongen med, sen dess har det tagit tvärstopp, frustrationen har vuxit i samma takt som jag mått sämre och sämre av att plugga då jag insett att det inte var något jag ville göra. Men nu glömmer vi det, börjar om och arbetar i nuet. Wadköpingsloppet är ett lopp framöver som jag vill försöka åka bra på, men framförallt ha roligt på, dit är mitt sikte ställt så nu är det hårt jobb som krävs.

Nu under morgonen har jag varit ute och kört ett kombinerat löp och styrkepass som inte hanns med igår kväll pga resan, 30 minuter löpning på glashala vägar + 30x 30/30 styrka bestod passet av och det kändes bra. I eftermiddag är det stakintervaller som står på schemat, kommer lägga en hel del träning på stakningen de närmaste veckorna nu när långloppen närmar sig, sen senare ikväll blir det ytterligare en skidlektion där jag ska vara skidinstruktör vilket är jävlig roligt.

Påtal om skidlektioner så har jag lagt till ytterligare en flik här ovan, kika än där vettja, det kanske kan vara något för just dig eller dina kompisar?

/ JH

Inga kommentarer: