Påtal om fet som en elefant

I skidspåret som en frispråkig anonym läsare nämnde häromdagen, så surfade jag in igår på www.langrenn.com och läste en mkt intressant artikel om en norsk skidåkare som på bara några år gått från att vara överviktig och ohälsosam till att bli en bra skidåkare och på samma gång även gått ner 46 kilo, en enormt imponerande prestation som jag tycker var mkt läsvärd, så kika in på www.trondhagen.no för att läsa mer om denna gutt, kanske något för mig att ta efter ;)

Annars så har jag tränat väldigt lätt och lugnt de senaste 3 dagarna, för att återhämta mig efter 4 rätt hårda veckor med 1 tufft läger som avslutning på det hela, det gäller ju att gå upp och ner i träningen för att både hämta hem all träning man lägger ner för att tillslut få ut någonting av den i resultat av god form,(som visserligen kan vara svår att utnyttja den här vintern då tävlandet aldrig verkar bli av, suck) men ochså under vissa perioder tillåta sig själv att vara sliten. Igår tog jag dock som planerat en vilodag efter 13 dagar med träning, något som kändes skönt, inte minst mentalt.

Men idag är det en ny dag och det är full speed som gäller, formen känns god efter vilan och de fartpassen jag fick under lägret i bruks, så nu ska jag försöka toppa formen ytterligare genom lite effektiva och snabba men inte nedslitande intervallpass uppblandat med lättare och längre turer. Fokuset kommer flyttas bort från träning och inriktas mer på tävling och där kommer även planeringen att få en del naturliga förändringar. Jag ska helt enkelt gå på mer fingertoppskänsla och fokusera på att vara i form, givetvis kommer det även läggas in träningsperioder under vintern men prio ett är och måste vara tävling. Har under året i mitt "smartare" upplägg faktiskt  efterliknat det program jag följde under min vinter i Mora under min dåvarande tränare Christian Minatti litegrann, ett upplägg som då passade mig bra och ledde till min framgångsrikaste vinter på länge. Och där lyckades man snurra in sig på det där tjötiga träningssnacket igen, blir så less på mitt tjöt . . . .

Aja, Tävling på Onsdag förhoppningsvis, i Tour de kif, och sen rullar det igång, härligt!

Inga kommentarer: