Smartare träning?




Måndag och ännu en träningsvecka har inletts, detta med ett lugnt cykelpass och ett explosivt maxstyrkepass med relativt tunga vikter för att inte bygga muskler utan istället jobba på explosivititet och reta muskelfibrerna lite. Bilder på detta pass ser ni ovan och trots att snön lyser med sin frånvaro så känns det helt okej att träna i klart och fint vinterväder, men snön är ju påväg enligt yr http://www.yr.no/sted/Sverige/Örebro/Ånnaboda~2725706/langtidsvarsel.html vilket ska bli förbannat skönt.

Är i och med starten på denna vecka halvvägs in på min 4 veckors period och det är återigen dags att efter en lite lugnare vecka få in lite fart i träningen igen, min tävlingspremiär som helt enligt plan (om man bortser från bruksvallarna där jag ej deltog pga sjukdom) bara är 12-13 dagar bort och som kommer ske i idre. Där kommer jag även ligga på läger med klubben från och med onsdag nästa vecka, ojoj allt drar igång nu och det är mkt att se framemot=)

Under hösten har jag pratat rätt så mkt om att jag har tränat "smartare" i år, det är en del saker som jag förändrat i själva träningen som förhoppningsvis kan få positiva effekter, det handlar inte om mängd eller antal timmar där jag fortsatt ligger rätt så högt utan snarare vad gäller fingertoppskänslan.

Vad gäller mig och min träning har jag alltid varit rätt så hård och tuff, ja kanske rent av rätt så hänsynslös mot min egen kropp, detta är dock något jag gillar och kommer fortsätta med. Men det jag kanske ändrat till i år är vid vilka tillfällen och tidpunkter jag tillåter mig själv att vara hänsynslös, för att hela tiden och hålla på att bryta ner kroppen och besöka "källarbotten" gång på gång under kort tid bygger knappast upp någon form, även fast det är förbannat roligt.

Så i år har jag särskilt nu under hösten försökt vara ännu nogrannare med hur känslan är och hur sliten/pigg jag känner mig, givetvis ska man bryta ner sig och bygga upp sig i sin träning och under vissa perioder SKA man helt enkelt vara sliten, men att hela tiden sticka ut på det där extra passet kanske egentligen stjälper mer än vad det hjälper. Jag har helt enkelt försökt träna "smartare" genom att hålla rätt fart på passen, gå mer på känsla, införa återhämtningspass istället för ännu ett hårt pass efter ett intervallpass, mindre vilodagar och mer träning, man kan väl säga att jag delat upp råvarorna istället för att slänga ner allt i en och samma soppa. Vi får se om det funkar!

Denna vecka kommer som sagt vara i mångt och mycket inriktad på fart, men tanken är inte att köra övermkt fart och bli sliten, utan istället köra på realtivt hårt men försöka hitta form. Kommer b.la köra 2 stycken testrace,1 i klassiskt och 1 i skejt för att få in tävlingsbiten och sedan blanda upp detta med lättare träning, förhoppningsvis hittar jag en god form och kan använda nästa vecka till att få upp en bra uppladdning inför Idre. Vi får se, nu kör vi.

Inga kommentarer: