Nu växlar vi upp

Sådärja, idag är det måndag och första dagen på en ny vecka men även på en ny fin och skönt hård träningsperiod, nu är det dags att step it up a notch, ta det ett steg längre, nu är det dags att börja träna.

Tanken är nu att gå över till mitt höstupplägg och få in mer fart i träningen, istället för att fortsätta köra upplägget 1-2-1 där jag kört en mängdvecka, två fartveckor , en mängdvecka som jag kört under sommaren och som lämpar sig bra då man får in mkt mängd i träningen samtidigt som man bibehåller fartträningen rätt väl så kommer jag nu enligt plan byta lite taktik. Kan låta krångligt, impulsartat, oplanerat och mest förvirrande men det är egentligen rätt så logiskt och planerat . . .

För visst är det viktigt med grundträning, med mkt mängd, styrka och långa lugna pass för att bygga upp kondition och få en stabil grund att utgå ifrån. Men för egen del så anser jag att det är fartträning och intervallpass som är mest utvecklande, det är dom som är mest tävlingslika och under dessa pass som man rätt så enkelt upptäcker sina styrkor kontra brister. Man får ett rakt svar direkt, är du dålig så är du, en käftsmäll, klart slut liksom.

Givetvis kommer jag inte enbart fokusera på fartträningen utan det är fortfarande en hel del mängdträning som fortsatt skall vara med, men ju närmare säsong vi kommer desto mer viktiga blir intervallpassen känns det som och det är dom som bör vara prio 1. Det är min taktik iaf.

Upplägget framöver kommer att istället för 1-2-1 gå över till 3-1, ett upplägg som jag med goda erfarenheter kört de senaste säsongerna under hösten och som jag tillsammans med min förre tränare Christian Minatti i Mora komponerade ihop. Det går alltså ut på att jag kör 3 fartveckor och sedan 1 lugn vecka, under dessa fartinspirerade veckor kommer jag köra 3 intervallpass i veckan med hög och lång intensititet och tanken är att den effektiva intervalltiden skall ligga på 40 minuter och uppåt. Dessutom kommer jag köra ett 4e fartpass som skall vara så tävlingslikt som möjligt, det är full fart och race helt enkelt. Detta pass skall vara riktigt tufft men lite kortare i effektiv tid, för att få variation i intervallträningen och täcka upp hela spektrat.

Perioden som börjar idag kommer som sagt vara tuff, tanken är att jag ska fortsätta ligga på en hög nivå med mängd ( 90-100 timmar) samtidigt som jag ska få in mer och mer fart, en övergångsperiod helt enkelt. Sen ju närmare säsong vi kommer så kommer jag lägga mer fokus på intervallpassen och samtidigt vara extremt nogrann med distanspassen som absolut inte får gå i ett för högt tempo, för då falerar allt och jag bryter ned mig själv istället för bygger upp. Men det är lång väg kvar till säsongen och det gäller att ligga på hårt hela hösten igenom för att få nytta av det träningsarbetet man lagt ner i sommar.

Veckan kommer se ut som så

Mån: RAIIIK ÖK 6x10 (2,00)
Tis:   RAIF 3,00 / LAI + AS 2,00 ( 3+2)
Ons   RAIK ÖK 2,00 / SGAIII 0,45 ( 2+2)
Tor:  AS+LAI / RAIK 2,00 (1,5+2)
Fre:   Vila / Race ( 2)
Lör: LA1 2,00 / RAIF 2,00 (2+2)
Sön : RAIIIF / AS + LAI ( 2+2)

(  Tid 24,30)

En fin vecka står för dörren alltså =) Ha de gött!

/JH

Inga kommentarer: