Slitna ben!

Goförmiddag, nu är denna vecka inne på upploppet och det gäller att knyta ihop säcken träningsmässigt, det är även sista träningsdagen på den här 4 veckorsperioden som fungerat som en grund och fin start på årets träning. Tycker att det har rullat igång bra och jag känner mig stark, kanske inte kapacitetsmässigt i nuläget men ändå mer grundstark i saker såsom stakning som jag jobbat en hel del med. Stabila 60 timmar har det blivit på 4 veckor , kanske inte särskilt mkt men jag följer planen som sagt och känner att det har varit god kvalite på dessa 60 timmar.

Träningen kommer nu gå in i en andra fas där jag går över i min "normala" planering och lite pass som jag medvetet sparat på nu i början kommer krydda upp det hela, dvs spänst, snabbhet och lite andra godsaker. Jag har en bra grund att jobba vidare ifrån och nu gäller det att fortsätta jobba hårt och fokuserat med de bitar jag vill förbättra för att kunna åka fortare i vinter, nu när jag går in i den riktiga sommarträningen så kommer jag jobba med mängd och fartveckor där jag under mängdveckorna kommer ligga på ca 20-25 timmars träning med rätt så mkt styrka och lite mindre (2) intervallpass. Under fartveckorna kommer jag sen ligga på ca 15-20 timmars träning med ca 3-4 intervallpass, jämfört med förra sommaren kommer jag dock kanske ligga på ett pass mindre vad gäller intervaller och istället få bättre kvalite på dom, jag eftersträvar "överskott" och vill få ut mer av varje intervallpass. Men även någon fartvecka med 7-8 fartpass kommer säkerligen även det slinka in . . .

Men annars så ser träningen ut som vanligt och jag fortsätter med mitt mål att hålla kontinuitet i det hela, jag känner mig motiverad å inspirerad, angående timmar per vecka så kommer även de variera litegrann beroende på hur mkt sammanlagd tid jag ska få ihop under varje period. Målet med sommarens träning är att bli starkare och uthålligare i hög belastning, dvs intervall, där måste jag bli bättre för att kunna ta ett kliv i vinter.

Men men nu ska den här perioden avslutas och detta med ett styrkepass inriktat på statisk styrka och sedan ett intervallpass på skejtlaggen. Benen är lite slitna och möra sen gårdagens löppass men det är bara att grisa i. Hörs sen!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Intresserad äldre gammal skidåkare: Hinner du återhämta dig på dina "lågveckor", med 15-20 timmar och 4 intervallpass? Det låter mycket i mina öron, men jag kanske är grådassig och gammal.

Anonym sa...

jag tränade 30 timmar denna månad! har en del att ta ikapp hör jag!

MVH Tom Ankerstål

JH sa...

Hur mkt det egentligen är i träningsväg jämfört med andra skidåkare vet jag inte, men jag upplever att det funkar fint för mig. Det är ju inte timmarna som gör det utan kvalitén som jag ser det och därför är det just under dom här veckorna som det största fokuset ligger på intervallpassen. Vad spelar det för roll om jag tränar enormt mkt timmar men sen inte har ork till att pressa mig på max? Märker jag att jag är för sliten eller inte återhämtat mig ordentligt tar jag helt enkelt bort det passet och vilar eller planerar om. Sen så är det oftast 3 stycken a3 pass med lite längre tid jag kör och ett med ganska kort tid. Men som sagt, fokus på kvalitetspassen och "överskott" under en sån här vecka.

Anonym sa...

Intressant att höra att du tål så pass mycket träning i tidig ålder och med din kapacitet just nu. Själv är jag lärd i den gamla skolan och tänker på din återhämtningstid efter dessa fyra intervallpass, dessa tar kanske 2 timmar/styck? Då har du 12 timmar kvar utöver det att träna, det vill säga två timmar per dag, med en vilodag inräknad. Och då har jag inte räknat styrkan ännu. Det är starkt gjort att klara av det under en vecka då ska hämta tillbaka överskottet från den tidigare 20-25 timmars veckan.

Jag klagar absolut inte på något sätt, utan jag funderar bara i gamla tankar hur vi gjorde för x antal år sedan. Jag läser din blogg frekvent och är imponerad av din vilja att bli bättre. Och för mig känns det som om den tid du lägger ned borde generera bättre resultat i spåret.

Har du reflekterat över den biten, eller borrar du ned huvudet och kör vidare? I min åsikt så ska man inte behöva harva runt dina placeringar med en träningsmängd långt utöver 700 timmar (om jag minns rätt).

Mvh N

JH sa...

Först och främst tack för intressanta tankar och åsikter, tar det inte absolut inte på något negativt sätt utan det är bara intressant att se vad andra tycker och tänker =)Genom åren dvs från skidgymtiden och fram tills idag så har jag märkt under de åren att jag gillar och inte minst utvecklas av att träna mkt, även fast jag kanske inte har fått det att lossna fullt ut och blivit någon toppåkare än. 550 600 675 795 är de 4 senaste årens träningsmängder och under 2 av de säsongerna har jag haft bra fart vad gäller mina mått mätt i spåret och fått till bra säsonger, sen så har jag även haft 2 sämre men det är ju sånt man får räkna med.

Min filosofi är väl som sån att jag tror inte det finns några genvägar till framgång, utan det är hårt arbete som gäller dvs hög träningsmängd och hård intensitet. Men samtidigt så är det ju inte så att bara för att du tränar mkt så kommer automatiskt framgångarna, utan du måste ha hjärnan med dig och ha kvalite på den träning du genomför och för att ha kvalite på träningen så måste du hitta en röd tråd där du kan köra på hårt men samtidigt återhämta dig och vara fräsch till nästa pass. Samtidigt så tror jag på långvarigt arbete med kontinuitet, att inte hoppa för mkt mellan olika filosofier utan att tro på sin plan och genomföra det man sätter upp på ett ordentligt sätt. Sen måste man ju givetvis se det i ett större perspektiv ibland och inte bara åka med huvudet under armen, att se på vad man får av allt det här slitet, vad har jag åstakommit i skidspåret? vad kan jag göra bättre? vad kan jag förändra? det gäller hela tiden att vara öppen för nya förändringar och filosofier men inte hoppa runt allt för mkt tror jag.

Sen är jag väl sån som person att ska jag göra en satsning av något slag så gör jag det ordentligt och helhjärtat och inte på nå halvsjaskigt vis, då finns det annat att lägga tiden på. Självklart funderar jag en del på varför jag inte når bättre resultat, vad jag kan göra för att få det att lossna, allt från mentalt till fysiskt som jag kan förändra, just den frasen att jag borde ligga högre upp i resultatlistan än vad jag gör med den insatsen jag lägger ner har jag hört ett tiotal gånger, har till och med hört att jag borde ligga topp 10 i Sverige.

Visst är det kul att höra då det betyder att folk tror på det man gör, men samtidigt frustrerande då jag håller med dom, jag skulle verkligen vilja ligga däruppe i listan. Men nu gör jag inte det och då är det bara att konstatera fakta, jobba på, göra lite småförändringar, tro på vad jag gör och förhoppningsvis en dag nå upp dit. Men om jag hela tiden åker runt och tänker på var jag borde vara med den insatsen jag lägger ner träningsmässigt så tror jag att fokus på vad jag ska göra skulle sväva iväg lite för mkt.

Jag är ingen råtalang, jag var det när jag var ung, jag tror dock att det fortfarande finns något där inne som gör en dag att jag kan åka jävligt fort i skidspåret men samtidigt brinner jag verkligen för det här och avgudar sporten så mkt och mår så bra av att träna och tävla så även fast jag inte är någon stjärna så kör jag på. Den dagen när jag lägger av vill jag kunna känna att jag gjorde allt jag kunde, eller den dagen när jag vinner och står där på pallen kunna tänka " fan jag gjorde det".

Jag skyndar långsamt och ger 110 % , lossnar det så lossnar det, lossnar det inte så har jag iaf haft jävligt roligt på vägen. Tack för att ni läser och stöttar mig, det betyder mkt.