En inblick i min träning

Mängdvecka på G vilket innebär såklart mkt mängdträning och styrka, lite mindre intervall men det tar vi igen veckan efteråt, här nedan kommer denna veckas planering:
Mån: Vila
Tis : RAIF 2,10
Ons: AS + Jogg 1,30 / RAIIIK 5x10 min ( 2,00)
Tor: LAI 2,30 / RAIK 2,30
Fre: MS + Jogg (1,00)/ RAIF 3,00
Lör: LAIII Pyramid ( 2,00) / RAIK ÖK 2,00
Sön: Spänst/Snabbhet 1,30 / AS ( statisk) + Jogg ( 1,30)

Fokus ligger som sagt på långa och lugna pass där det gäller att hålla strikt på tempot för att genomföra alla pass på ett bra sätt, även rätt så mkt styrka och hård sådan. Intervallpassen som är 2 till antalet kommer ligga på rätt så lång effektiv tid och gå i tröskelfart. Veckan efter som är en såkallad fart/kvalitétsvecka skiljer sig gentemot den här på så sätt att då är det fokus på intervaller som gäller vilket betyder mindre mängd och mindre styrka för att samla på mig överskott och kunna ge allt på intervallpassen som då kommer bli fler till antalet, det är mkt kvalitetspass som gäller för mig i sommar för att utvecklas i den takt jag vill och då gäller det att ha överskott nog till att verkligen pressa mig på dessa pass.

Dessa 2 sorts veckor känner jag kompletterar varann på ett bra sätt då jag under mängdveckorna får lägga fokus på grunden, dvs uthållighet och styrka medans jag under kvalitetsveckorna verkligen kan lägga fokus på det som ska göra mig bättre, dvs intervallpassen. För egen del är det såhär jag vill lägga upp det då jag verkligen kan lägga fokus på en grej i taget, göra det till 110% istället för att blanda upp träningen och göra en soppa av alltsammans och tillslut bara få ut något halvdant av det. Jag kan träna ner mig under mängdveckorna utan att riskera att vara allt för sliten och förstöra de viktiga kvalitetspassen med en halvdan insats, och under kvalitetsveckorna kan jag träna lite mindre och verkligen vara pigg på intervallpassen. Nu får ni ju inte se någon planering idag på hur en kvalitets/fartvecka ser ut, men det kommer =). Nu ska jag äta frukost, ha en fin dag!

/ JH

Inga kommentarer: