På rätt spår igen.

Hello, vilodag igår, skönt och inte så mkt att orda om egentligen men den satt riktigt fint och nu är depåerna påfyllda igen. Idag så har jag hunnit med en hel del även fast inte klockan slagit 12 än, 2 träningspass b.la., 1 mkt lugnt klassiskt pass distans uppe i Ånnaboda som för dagen bjöd på manchesterväder och folktomma spår. Åkningen kändes bra och idag fick jag verkligen till tekniken vilket var skönt, fokuserade även stenhårt på att hålla ner pulsen för att inte slita för mkt. Efter det så har jag även hunnit med ett styrkepass inriktat mot explosivitet, även det kändes grejt. Ikväll blir det ytterligare ett lugnt a1 pass fast i den fria stilen och imorrn är det intervaller på G.

Tänkte snacka lite träning nu, det gör jag ju mest hela tiden så det är ni ju vana vid och det får ni leva med då jag inte har så mkt annat att bjuda på om ni nu inte vill se egobilder och outfits dvs, vi håller oss till träningen helt enkelt.

Det är ju så med träning och tävling att när det går på bra på racen så flyter allt på som det ska, man behöver inte fokusera så mkt vad gäller olika träningspass och vad man ska göra utan man kan bara slappna av och åka skidor. Formen finns där och allt är bara underbart, men eftersom det varit tvärtom för mig under vintern så har jag gjort det motsatta och särskilt de senaste veckorna, jag har fullkomligen dissekerat min träning och mitt upplägg i jakt på att hitta felen, och jag tror faktiskt jag funnit dom. 3 stycken rätt så grundläggande fel som jag ska försöka vända på nu på slutet mot säsongen och se till att dom inte upprepas under nästa.

* För högt tempo på A1 passen. Vilket har resulterat i att jag blir utsliten och istället för att få energi bryter ner mig själv och kommer sliten till tävlingarna. Detta med att ha lågt tempo på a1 passen var något jag fokuserade extremt mkt på under förra säsongen vilken har varit min bästa på flera år, men i år tror jag att jag slappnat av lite för mkt och inte tänkt på vilken fart jag håller. Jag tror inte det är att det är den höga träningsmängden som är problemet, utan farten under dom . . .

* Vila. Måste bli duktigare på att få in tillräckligt med vila under passen och även att kunna byta ut något pass mot vila när jag är sliten, trots att jag vill träna . . .

* Kvalitetspass. Som en följd av högt tempo på distanspassen och därav sliten kropp så har jag inte lyckats vara tillräckligt tuff mot mig själv och lagt in mer kvalitetspass ( intervall betonat). Det gäller att komma med fyllda energidepåer till sådana pass för att få ut maximal effekt av dom.

Dessa 3 punkter hoppas jag kan vara en del i det jag gjort fel och har resulterat i att jag presterat nada i tävlingsspåret eller " varit bäst på träning och sämst på tävling" som många anonyma läsare påpekat. Visserligen kan jag vara helt talanglös oxå och kan helt enkelt inte åka fortare, men det skiter jag fullständigt i isåfall =)

Nu ska jag luncha och vila, sayonara!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du måste ha bra tempo på a1 passen ofta, det är så många av våra elitåkare kör. tekniken blir bättre då och du blir vara seg av att köra långa sega a1 pass. korta hellre ner a1 passen skulle jag vilja säga!

JH sa...

Intressanta tankar! Det där skiljer sig ju från person till person ochså, men jag håller med dig om att man ska hålla ett tillräckligt bra tempo så att tekniken inte blir lidande och att man istället kortar ner passet lite.

FrostJerk sa...

Låter som att du är något på spåren där! :) Själv tror jag på att köra mer kvalitetspass, känner att jag har utvecklats mycket på att jag har kört mindre A1 och mer fart, har ju dock en bit upp än så länge...