Hatten av för Northug

Hallå på er alla, en fin helg går nu mot sitt slut och för mig har det inneburit träning och jobb. Under gårdagen jobbade jag mellan 10-14 och det är helt sjuuukt vilket skidintresse det finns i det här landet för tillfället, det är fullt tryck hela tiden men samtidigt riktigt kul oxå. Efter jobbet så drog jag rätt så direkt upp till Ånnaboda där jag avverkade 1,5 timme på skejtlaggen, det kändes rätt bra men en liten trötthet infann sig rätt så snabbt i triceps och biceps efter ett tag vilket var rätt väntat efter 3 timmarspasset häromdagen.

 Har överlag känt mig lite vek i överkroppen efter febern som tog rätt så hårt på kroppen, b.la -4 kg i vikt, men nu känns det bara bättre och bättre och jag valde att ge överkroppen ytterligare 1 smäll genom att åka enbart på 3ans växel uppför den rätt så kuperade 5 kilometersslingan. Träningsvärken idag sitter fint kan jag lova . . . .

Idag så har jag avverkat ytterligare 2 pass vilket resulterade i 4,5 timmars träning, 1 lugnt klassiskt pass och sedan ett crosspass på skejtskidorna och i löparskorna. Det känns som att jag har kommit igång bra med träningen på slutet och det ska bli intressant att se hur kroppen reagerar på morgondagens fartpass, ett pass som jag ser framemot då det var ett tag sen jag körde fart. Tävlingsmässigt så ser det lite tunt ut för tillfället, skulle ju enligt originalplanen ha kört skejtvasan nu till veckan, men eftersom jag blev rejält sjuk och har slitit med träningen för att komma upp i normal standard så känns det tyvärr lite tight. Nästa lopp blir troligtvis det fina Valbergsrännet uppe i Torsby men jag hoppas givetvis på att kunna hitta ett race innan dess . . .

Hann även med att ha hand om en skidlektion för en privatperson under dagen, lektionen gick riktigt fint och åkaren i fråga blev mkt nöjd vilket som alltid känns great. Just det här med skidlektioner å dylikt kommer jag ordna en hel del med nu framöver, så är ni intresserade av att få en lektion, håll utkik!

Förövrigt så har jag funderat en hel del över min träning och mitt tävlande den senaste tiden, som ni säkert har märkt så har jag inte fått det att funka alls i år tillskillnad mot förra säsongen. Givetvis så gäller det att inte fundera för mkt, utan det gäller att tro på sig själv, sin plan och sina tankar. Funderar man för mkt så låser det sig totalt istället tror jag personligen, men samtidigt kan jag inte låta vinterns usla resultat bara glida obemärkt förbi, utan det gäller att utvärdera och ta med sig de bitar man gjort bra och göra om de bitar man gjort mindre bra.

 Som sagt så har jag letat efter formen med både gps och lykta under säsongen, jag har inte lyckats pricka formen till de viktiga tävlingarna och jag har inte heller fått uppleva den här bra och stabila formen under lång tid som jag hoppades få innan säsongen. Orsakerna kan vara många, jag har b.la stegrat mängden med ca 75 timmar och sannolikheten är väl rätt så stor att kroppen inte hängt med, sen så har jag inte fått in tillräckligt med kvalitetspass (a3) helt enkelt.

Detta är 2 stora punkter som jag tror har spökat lite för mig men jag tror även att jag måste bromsa mig själv lite, jag har en enorm brinnande låga för skidåkningen och älskar att träna å tävla, men personligen så känner jag att det är just i det här problemet kan ligga. Jag måste bli bättre att få tillräckligt med vila mellan passen och även se till att jag håller rätt tempo på passen, jag måste helt enkel få bättre EFFEKT av all den träningen jag lägger ner för att i det långa loppet lyckas bättre på tävling.

Istället för att träna för mkt och bryta ner kroppen som jag lätt kan göra i min iver och  glöd så gäller det att jag hinner bygga upp kroppen igen emellan passen. Jag tror verkligen på den träningsplanen jag har, den funkade förra året och jag vet att den kommer funka igen, men samtidigt måste jag vara öppen för förändringar. Jag tror verkligen på att all den träningen jag lägger ner kommer resultera i det långa loppet, när det händer vet jag inte, men när den dagen kommer så kommer ingen vara lyckligare än jag . . .

Hellner och framförallt Northug imponerade idag, där kan vi snacka pannben

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka tävlingar var du mest nöjd med under förra året?

JH sa...

Det jag var mest nöjd med förra säsongen var väl egentligen inte några specifika tävlingar, utan just det att jag hade en långvarande och stabil form under hela säsongen där jag kunde göra mig själv rättvisa och prestera bra på flertalet tävlingar. Men om vi ska plocka ut några höjdpunkter så var det Ljusdalskidan, Harsa ski marathon, Kilsbergsloppet, DM 15 fritt och även Vasaloppet