Mjölksyrefest och krönika!

Gjorde en Northug idag, skillnaden var att jag inte var i Holmenkollen, dessutom var det inte lika mkt folk, men låg i snön gjorde jag å grina. Eller näe jag var mest trött, men lika magiskt var det!

Körde som sagt intervaller idag, det första intervallpasset på ca 2 veckor så jag visste redan på förhand att det skulle bli att ta fram krigarinställningen, dessutom har jag kunnat träna på i 8 dagar i sträck nu vilket givetvis är positivt men som gör att kroppen känns lite sliten. Men men intervallerna lyckades jag dunka av på ett bra sätt och det kändes jävligt gött efteråt när jag nervarvningsåkt ca 1 timme, körde ett lättare intervallpass om man nu kan kalla intervaller för lätt och dunkade av 4 stycken 4 minuters intervaller i stigningen upp mot utsikten för er locals som är intresserade.

De 2 första kändes rätt okey medans de 2 andra blev en ren syrefest, men nånstans ska man ju börja och nu är det bara att börja klättra vad gäller fartträningen, körde som sagt ett lättare pass för att inte chocka kroppen onödigt mkt utan få ut ett bra pass istället, allt eftersom kommer jag öka belastning och tid för att ge kroppen det den behöver.

Imorrn är det Tisdag och då leverar jag en ny krönika för skidsport.runnersworld.se, spännande va!

6 kommentarer:

FrostJerk sa...

Är det smart att köra en 8-dagars hård träningsperiod om du varit sliten/sjuk och inte kunnat köra på på 2 veckor? Låter lite som att vila skulle sitta fint!

JH sa...

Har ju inte kört fart, så så hård har den inte varit men givetvis ska man ta det lite piano efter sjukdom vilket jag oxå gjorde då jag inte tränade på 2-3 dagar trots att jag var frisk. Som sagt skynda långsamt! Vilan kommer sitta fint och den kommer på Onsdag :)Men tack för en klok comment, fortsätt rocka på i Mora.

mr. norrland sa...

"De 2 första kändes rätt okey medans de 2 andra blev en ren syrefest" känns lite konstigt att du körde både tröskelintervaller och mjölksyreintervaller under samma intervallpass! om man vill nå framgång så bör man tänka efter lite.

JH sa...

Jadu Mr norrland något snack om tröskelintervaller har det inte varit, inte i det här inlägget iaf. Körde samma typ av intervall under hela passet, skillnaden var att jag blev tröttare på slutet vilket resulterade i mer syra därav uttrycket mjölksyrefest. Rätt logiskt egentligen och om du undrar om betoningen på lätt intervallpass så kallade jag det lätt eftersom jag bara körde 16 minuter effektiv tid. Såklart kör jag inte med huvudet under armen. Sov gott, nu är klockan alldeles för mkt . . .

MM sa...

ah 4x4. byggde hela min skidåkningskarriär på den typen av intervaller ;)

härligt å höra, lägg in mer vila =)

FrostJerk sa...

Då är jag med! Är ju trots allt du som känner din kropp bäst och vet vad du klarar :) Kör hårt och hoppas det går bättre i slutet och till nästa säsong!