Gröndjävulsk formtoppning

Ny måndag och ny träningsvecka men även ny 4 veckors period vilket ska bli skönt då jag kan lämna den i mina ögon miserabla perioden bakom mig, planen var nämligen att köra på hårt en sista period inför bruksvallarna med mkt hårda pass och ca 80 timmars träning för att få ett bra sista toppningsblock inför säsongen. Det gick väl sådär, 2 bra veckor helt enligt plan men även 2 sämre veckor där jag var småsjuk och dessutom missade jag premiären, jag fick ihop ca 55 timmars träning iaf så helt åt skogen är det inte, ingenting dåligt som inte för något gott med sig.

Men eftersom jag fått vila mer än vad jag planerat och dessutom tränat på riktigt bra i sommar så känner jag mig ändå rätt pigg i kroppen just nu och eftersom jag inte varit allvarligt sjuk så har det inte heller brutit ner kroppen något. Jag har helt enkelt fått en oplanerad vila och dessutom fått tid på mig att samla på mig och tillgodogöra mig all den träningen jag lagt ner, oplanerat som sagt men kanske ändå inte helt fel, det kanske till och med visar sig att det är helt rätt. Jag är frisk, jag är utvilad och pigg och motiverad för att komma iform till nästa tävling, så nu är det bara att borra på.

Men eftersom det är ett par veckor till nästa tävling och jag dessutom är rejält utvilad så har jag istället fått en 2a chans kan man kalla det, tanken med förra perioden var som sagt att borra på rätt rejält med fart och träning för att vara iform till bruks, men nu är bruks förbi och det är nästa tävling som gäller så nu kommer jag lägga in planen som skulle varit till bruks, nu istället så jag kommer köra på rätt hårt. Originalplanen var att nu vila en del för att suga upp all träning men det har jag ju redan gjort, så jag byter helt enkelt plats på perioderna, kan låta rörigt men är rätt logiskt.

Så min 4 veckorsperiod framöver kommer se ut som så.
V1 fart
V2 Mängd/lugnare träning
V3 Fart
V4 Läger/tävling

Och första veckan kommer bestå av en hel del hårda fartpass för att få in lite raceinstinkt, för att sedan vecka 2 lägga in lite lugnare träning och några hårdare pass. Vecka 3 återigen fart med några längre testrace och sedan v 4 då det är uppladdning och läger inför tävlingarna. Planeringen för denna vecka kommer se ut som så

Mån: Jogg + explosiv allmänstyrka/ La3 kort pyramid
Tis: Stakning a3 / Löpning AI
Ons: Rullskidor fritt a3 4x4/ Stakning a1
Tor: Elghufs a3 / Mtb
Fre: Jogg + MS
Lör: Testrace Klassiskt / Återhämtningspass
Sön: Sprintpass fritt

En rätt hård vecka med fart som förhoppningsvis ska få en att vakna till rätt rejält. =)

Inga kommentarer: