3000 meter, helt okej för en tjockis!

Idag var det så dags, dags för att faktiskt för första gången löpa 3000 meter på bana i karriären. En liten utmaning såhär mitt i sommarträningen och framförallt en utmaning för att få till ett riktigt bra pass. Efter gårdagens träning där jag avverkade 2 timmar löpning+ 45 minuter RAIK+ ett styrkepass på 20 minuter nonstop med byte av övning var 30e sekund, så var jag faktiskt lite småseg nu på morgonen. Att sen dessutom foten har fått sig en knäck och ömmade rejält var väl ingen höjdaruppladning, men eftersom man inte ska vara en chicken och hålla på att klaga så var det bara att köra.

Och testet gick faktisk rätt okey, efter en lång och fin uppvärmning med både cykel och diverse uppvärmningsövningar så kändes det relativt fräscht, så jag drog på mig mina barfotadojor, startade klockan och drog iväg. Eftersom jag inte kört 3000 meter förut så kändes det lite svårt att veta hur man skulle lägga upp det hela, men jag la mig i ett relativt högt tempo från start och försökte hålla det hela tiden, de sista varven var det bara att bita ihop och ge det jag hade.

Imål kom jag på tiden 09:58, och för att vara en dålig löpare och en hyfsat kompakt/tjock sådan så är jag faktiskt rätt nöjd. Men framförallt är jag nöjd med att det blev ett riktigt bra pass och att jag kunde pressa mig både fysiskt och mentalt trots lite jobbiga förhållanden med vind och regn. Maxpulsen hamnade på 198 och snittet på 189 . . .

Eftermiddagen och helgen kommer även den fortsätta med hård träning i sällskap med kiffarna, i eftermiddag blir det ett kombinerat rullskid och cykelpass på 3 timmar. Imorrn rullskidintervaller samt löpning distans, och på söndag långpass och intervaller. De ä ba å ösa!

/JH

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur många varv är 3000m?

en icke så van löpare ;)

Anonym sa...

Nästa gång vill jag hålla i klockan.

JH sa...

Absolut, det blir dock lättare om du säger vem du är så att jag har möjlighet att kontakta dig till nästa gång ;)