Vill du ha snö? Åk söderut!

Chapp!


Ja det är smått otroligt ( på tal om otroligt, kolla upp) vad växthuseffekten kan göra med vårat land, sen det börjades gnälla på global uppvärmning och annat tjafs så har vi här i Sverige haft bland de bästa vintrar jag upplevt i mitt 21 åriga liv. Personligen så tror jag inte ett dugg på det där, utan tror att det är som det alltid har varit om man kollar på historia , vintern och värmen går upp och ner i perioder.

 Och det är inte norrut snön ligger, utan söderut vilket är både härligt och bra för skidsporten tror jag, det är söderut och i storstäder de stora antalen människor finns, och i dessa stora antal finns förhoppningsvis ett par framtida "northugs"/ "hellners" å med såna här vintrar hittar dom förhoppningsvis ut till skidspåret oxå.

Om vi ska snacka mig och min träning som den här sidan egentligen ska handla om , så har jag valt att ligga lågt med den fysiska påfrestningenäven idag, vill inte riskera att dra på mig något i storlek större och bli liggandes i flera dagar, så jag nöjde mig med lite snöskottning idag. Nu verkar dock förkylningen vara av det kortare slaget, något som är rätt vanligt vad gäller mig och sjukdomar som tur är, men sen så kom även den här lilla sjukdomen rätt så bra tajmat ( om det nu finns någon tajming vad gäller sjukdom) då jag har lågvecka och tävlingsfritt, den gjorde förhoppningsvis inte så stor skada helt enkelt.

Kommer imorrn starta upp lugnt med ett skejtpass uppe i Ånnaboda och sedan lite styrka för att längre fram varva upp och utnyttja de otroligt fina snö och spårsystemen som finns här omkring i Kilsbergen, särskilt långspåren som dom redan nu har dragit upp och som sträcker sig mil efter mil över sjöar och i kuperad terräng runt om i de djupa skogarna. Snödjupet är uppskattningsvis uppemot 40-50 cm och det ser ut att bli kallt och fint framöver. På Söndag väntar ett fint långpass innan jag på Måndag inleder min långplanering som jag sytt ihop under kvällen, en plan som sträcker sig till cuptävlingarna i Torsby efter nyår då jag räknar med att vara i riktigt bra slag . . ..

Det känns jävligt fint att vara hemma, ska bli skönt att bara vara, slappna av, må bra och kunna träna på i lugn och ro, oerhört skönt faktiskt!

 När vi ändå är inne på ämnet träning så såg jag en bild på vinterstudiobloggen idag, en bild som visar vad många år av träning kan göra med en människokropp,  rätt coolt vad "lite" träning och skidåkande kan göra. Bilden ser ni längst upp, det finns många som diskuterar om huruvida skidåkare ska ha muskler eller ej, för vissa verkar det funka rätt så bra iaf ;)

Vill även passa på att tacka er läsare som bara stiger och stiger i antal. Jag vet egentligen inte vad som är av intresse å läsa på den här sidan, men det värmer, så tack.

Nu ska jag slänga in lite ved i kakelugnen!

/ JH

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du tror inte på global uppvärmning? Och läser du på högskola?
Jag som trodde att studenter var någorlunda bildade men det finns väl undantag...

JH sa...

Ja det verkar som så :) sov gott du oxå ;)

V Måbäck sa...

Haha, tycker "anonyms" kommentar var lite humor! :P Men jag håller med dig Joel, kul att vi fått så pass bra vintrar två år i rad tack vare den! :) och ganska hyffsade somrar också. Hade gött i jul och nyår så ses vi i Januari! /Viktor

JH sa...

Givetvis ser jag humorn i allt ;) det jag skriver ska tas med en stor nypa salt och humor de å;) Ha de gött