Positivt testrace


Efter att under tisdagen äntligen entrat konstsnöspåret så har det sedan dess snurrats en del varv där, i tisdags kväll körde jag som sagt 3 timmar skejt i ett sugande före där jag nötte teknik och åkkänsla. Igår morse körde jag sedan ett kort pass skidor på 45 minuter för att skölja igenom kroppen samt stretcha lite inför kvällens testrace, ett testrace som blev något utöver det vanliga.

På stenhårda och fina spår samlades en hel del skidåkare igår kväll för sparra lite mot varandra och få ett bra race, uppslutningen var rejäl och jag tror att vi sammanlagt var ca 20 åkare som strax efter 18 drog iväg på 10 kilometer klassisk åkning masstart. En imponerande mängd åkare för att vara träningsrace faktiskt!

10 varv avverkades på den mkt lättkuperade slingan och en hel del valde att gå ovallat eller på skejtskidor som man tjänade på, jag valde dock att gå på klisterskidor för att få med lite benträning inför Åsarna i helgen som säkerligen bjuder på mkt hårdare kupering dessutom är jag nog för klen för stakning ;), detta var inte optimalt för kvällen men skitsamma bra träning blev det iaf.

För egen del så kändes loppet bra och kontrollerat, jag valde att gå ut rätt lugnt och sedan försöka åka stort och hålla en jämn fart loppet igenom vilket jag lyckades rätt bra med. Målet var att få en halvhård genomkörare samt att orka hålla tröskelfart loppet igenom utan att slita allt för mkt, eftersom jag inte tävlat i år så var det de primära målet´, att orka ända in i mål helt enkelt. De sista hundra metrarna smällde jag dock till med maxfart och kroppen svarade helt okey vilket kändes skönt.

Resultat har jag ingen aning om men huvudsaken var att det blev en bra genomkörare, vill passa på att tacka alla deltagare och övrigt folk som gjorde detta till en kongeökt. Riktigt kul dessutom att se så mkt skidåkare som snurrat på slingan de senaste dagarna, det rent av kryllar av folk på spåret hela tiden. Är dessutom en hel del vasaloppsmotionärer vilket man ofta kan se på den lite bristfälliga tekniken, men lugn bara lugn för det finns en lösning. Gå in på www.storstenshojden.se och boka en lektion =)

1 kommentar:

Stakmaskinerna från slätten... sa...

Resultaten ute på www.Karlslundsif.org

Eller här:
http://www.karlslundsif.ovation.se/docs/Kifpoffen.pdf