Våga vila

Läsare! Här är jag! Saknat mig? förstår det . . . .

Ja idag är det måndag, en snöig sådan, kung bore fortsätter leverera det vita guldet i massor, härligt! Levererat har jag dock inte gjort idag då jag har haft en fin vilodag, har mest tagit det lugnt men var ändå in till stan ett tag och fixade med lite småsaker. B.la så inhandlades det ett par rejäla hörlurar som förhoppningsvis kommer förgylla träningen i skidspåret litegrann då och då. Ja det är ett omdebatterat ämne det där, om man verkligen ska lyssna på musik när man tränar eller ej, särskilt i vårat västra grannland så är det hett stoff . . . .

Jag själv är av den uppfattningen att så länge det inte stör träningen eller tar bort fokus från det viktiga så är det okey, ska man köra teknik eller något sådant så kan man fetglömma musiken, likadant vid intervallträning eller a2. Men är man ute på ett pass i återhämtningssyfte eller på långpass så är det okey, då kan det till och med vara positivt med lite sköna beats om humöret eller åkningen sviktar, kan lätt bli att det blir FÖR mkt fokus på åkning och teknik, iaf för mig personligen så då kan musik vara ett bra botemedel mot detta. För jag menar, även i skidspåret måste man ju kunna slappna av ibland, visst jag är tveksam till att Gustav Wasa eller Sixten Jernberg åkte runt med ett par feta hörlurar och dunkade loss till Bob Marley eller dylikt, men det är nya tider nu och möjligheten finns.

Som sagt, skön vilodag idag efter förra veckans träningsperiod som jag tyckte gick bra, bra fokus och bra respons från kroppen och formen på G, lägg där till ca 20 timmar träning och det blev en fin vecka med mina mått mätt.

Fokus denna vecka kommer givetvis ligga på de 2 tävlingarna jag ska delta i , Grängesbergsloppet den 31/12 och Morapinglan den 2/1, dessa 2 lopp är en bra uppvärmning på den tävlingsperiod som kommer nu, b.la cupen i Torsby helgen efter och veckan efter 3 stycken DM lopp med "Slaget om Kilsbergen" som en rolig morot. Imorrn blir det ett lättare intervallpass i den klassiska stilen på morgonen och sedan ett gött a1 pass skejt på eftermidddan.

/JH

Inga kommentarer: