Flyttar "hemåt"

 
Brux när det är som finast.
 
Det kommer bli en del förändringar denna vinter, förändringar som både kommer vara negativa och positiva för mig och min skidåkning, defenitivt mest positiva. Under december månad kommer jag nämligen flytta, flytta till en plats och ett ställe som jag känner till mkt väl sedan tidigare, nämligen skidåkarmeckat nr 1 i Sverige, Bruksvallarna i nordvästra härjedalen. Förutom att jag besökt byn under ett stort antal läger och tävlingar genom åren så har jag även varit boende där mellan 1996-2000 och nu är det alltså dags igen, denna gången i första hand över vintern.
 
Anledningen till flytten är helt enkelt att jag blivit erbjuden ett jobb däruppe som utan att gå in för mkt på detaljer består av sportbutiksjobb och jobb som skidinstruktör och allt detta i Bruksvallarna. En fin möjlighet att kombinera jobb och skidor under en vinter på top-notch nivå.
 
För egen del så känns detta som ett fint äventyr och en kul utmaning, jag känner till stället mkt väl sedan tidigare och vet i mångt och mkt vad jag kommer till, dessutom har jag fortfarande kontakt med många sköna profiler däruppe. Skidmässigt och träningsmässigt kommer jag till den bästa terräng jag kan få i sverige och den kommer jag givetvis ta vara på. Vad gäller mitt tävlingsåkande så kommer det inte bli några som helst förändringar, jag kommer tävla så mkt som det går och fortsätta min karriär ett flertal år framöver, det är jag fast besluten om, däremot så kommer jag denna vinter få ta lite mer hänsyn till jobbet och prioritera detta under vissa perioder, så är det helt enkelt och det är bara att acceptera, men jag ska ändå tävla så mkt som möjligt.
 
Hade jag haft möjlighet, med lite mer sponsorer, bättre resultat och bättre ekonomi så hade jag utan tvekan velat satsa på skidorna på heltid, så j-vla kul och så hårt vill jag verkligen satsa på skidorna. Men nu är jag inte i det läget och det gäller att vara realistisk. Det är som jag skrev i ett tidigare inlägg  . . . .
Livet som "b - skidåkare" eller ja rent av c eller d är inte så charmigt, men det är ändå förbannat kul och man kan leva det minst lika lyxigt som eliten, skillnaden är att man bara får jobba lite hårdare för det. Det går att försöka vara elitskidåkare ändå, det gäller bara att visa framfötterna, vara positiv i alla lägen, målinriktad, ambitiös och fokuserad, med vilja kommer man långt, väldigt långt. Det kan låta fånigt, låta larvigt eller låta som en patetisk dagisdröm att försöka "leka" elitskidåkare när man egentligen är en normal svenne på snart 23 höstar som har lite högre fart än en medelmåttig motionär i spåret. Må det så vara, men jag diggar den här dagisdrömmen och kommer försöka hålla den vid liv under lång tid framöver, jag har ett mål, en vilja, det är bara att köra.
 
Ska man satsa så ska man satsa ordentligt, annars finns det mkt annat att lägga tid på, och det är väl därför jag försöker efterlikna "eliten" i mångt och mycket, för även om man kanske inte når dit så gäller det iaf att vara förberedd och veta vad det innebär om man nu når dit och när man väl är där. "It's not the will to win, but the will to prepare to win that makes the difference"
 
Så därför fortsätter jag leka att jag är elit, jag syns och hörs, jag skriver krönikor, bloggar, skaffar sponsorer och gör massa annat på ett likadant sätt som de lite bättre åkarna, fast jag egentligen i det sammanhanget är en nobody, misstolka mig inte nu, jag klankar inte ner på mig själv, tvärtom jag tror stenhårt på det jag gör och satsar stenhårt mot det jag vill nå. Men jag menar, om Anders Södergren eller Joel Hultin skulle skriva något på sin hemsida, vems skulle ni läsa då?? Ja ni förstår, i det sammanhanget är jag en nobody med all rätt. 
 
Så det är Bruksvallarna som blir min bas i vinter och det ska bli förbannat skoj.
 

1 kommentar:

196 sa...

Avundsjuk på dig som får bo där i vinter. Superkul! Lycka till.