Det sitter i skallen

Vi siktar framåt!
Ytterligare en ny träning och tävlingssäsong har börjat, och idag tar jag det riktiga första avstampet på barmarkssäsongen, en barmarksäsong där jag självklart går in i den med lite naggat självförtroende. Självklart tror jag stenhårt på mig själv men vintern och säsongen som nyss avslutats var inge vidare roligt, bubblan sprack totalt och nu gäller det att bygga ihop bitarna igen. Jag tror verkligen att det finns så mkt mer att ta av.
Efter att ha tagit 2 hundår där jag pressat kroppen rejält med ca 1650 träningstimmar så kommer jag i år att minska ner lite, kolla om det kanske är där felet ligger, kanske är det lite mer vila/återhämtning och högre kvalité i allt jag gör som krävs. Jag vill mest visa för mig själv att jag kan bättre än såhär, att jag kan höja min egen prestation bättre och få ut en nöjd och glad hultin ur det hela. Sen om det betyder att man plockar 10 platser eller någon minut i resultatlistan det får vi se och är en bonus isåfall, men just det där att kunna vara nöjd med sin prestation, det var jag inte i närheten av i vinter. Vad andra tycker och tänker om mina dåliga eller bra lopp eller utspel skiter jag fullständigt i, men jag struntar inte i min egen känsla av att vara missnöjd efter ett lopp.
Jag tror mkt sitter i skallen, envisheten och viljan till att lyckas har jag, men i takt med dåliga resultat har den där lilla extra "killerinstinkten" försvunnit, den där instinkten som får en att vinna till varje pris, att ta i ännu hårdare när det gör som mest ont. Jag har kanske blivit lite bekväm och tänkt att "det kommer", att det löser sig. Men fan jag måste upp igen, upp och pressa mig hårdare än någonsin förut. Du kan ha fysik och vilja i överflöd för att kunna lyckas, men det är oftast det mentala som avgör. Jag har satt upp några mål för barmarkssäsongen vilka ni ser nedan . . .
 
 
* Mer kvalité i varje pass
* Slarva inte med återhämtningen
* Mentalt, kliva över gränsen och pressa mig ännu hårdare på de hårda passen

I mängd kommer träningen ligga på ca 750 timmar och ett grovt tänk med schemat kommer se ut som nedan.
 
 
April: Komma igång, byggar upp en grund
Maj: Mer träning få in mer intervall kontra mängdträning mot föregående år
Juni: Hårda hårda intervallpass varvat med kvalitativ återhämtning och mängd, noggran som fan och följa schemat til punkt och pricka.
Juli: Mindre mängd, mer intervallfokus
Augusti: Lugnare, mer mängd
September: Tävlingsförberedande månad, hårda pass
Oktober: Början = släpp upp. Slutet= Korta tävlingsliknande pass varvat med återhämtning
November: Säsongsstart.


Ännu en sommar med stenhård träning står och väntar på en, det roligaste jag vet, nu gör vi jobbet.




4 kommentarer:

Anonym sa...

ett tips; mer kontinuerliga tester under träningsperioderna för att se om träningen ger det resultat du tänkt dig.

Joel Hultin sa...

Tack för tipset! =)

Anonym sa...

Tips-lägg stort fokus på att få i dig rätt kost oxå, kan va en sån sak som avgör om man lyckas eller inte.

Tack för en bra blogg!

Joel Hultin sa...

Absolut, många bäckar små . . .

Tack för tips och berömm