Sixten Jernberg och jag


Jo men hej!

Vintern dröjer och folk gnäller eller snarare kanske undrar här i söder, "när öppnar spåren", "varför spåras det inte", det har det frågats om i 3 månader snart och pessimistiska utalanden hör man var och varannan dag, " det blir ju ingen vinter" " var är snön" osv osv, jo jag tackar ja, skönt att man verkligen fått en verklighetsuppfattning om vart man bor, nämligen gnällbältet. Det gnälls ju för fasen värre än en bortskämd tonåring på södermalm som just fått veckopengen sänkt från 4 tusen till 3 och nio, kom igen nu gott folk, släpp sargen och kom in i matchen . . . .

Ja menar visserligen behövs det snö för att åka skidor ( egentligen behövs ju inte ens det utan bara rejält med vilja och en hal gräsmatta) , men lite snö finns det och då går det att åka, punkt slut. Man behöver inte ha salsgolv eller manchesterpistade duntäcken till spår för att kunna lägga sina onödigt dyra och överreklamerade österrikiska svarta skidor i snön och åka iväg, men så verkar det vara i dagsläget. Folk väntar och väntar efter att de där 3 metrarna med snö ska falla innan de ens så mkt som tänker på att ställa sig i spåret och åka skidor, inse fakta, den där snön kommer kanske inte i år, tyvärr, även fast jag själv är den som vill det mest.

Men att åka skidor går det som sagt och då kan man även bedriva bra träning, det handlar ju som sagt för att citera sveriges bäste manlige sprintåkare " om att få hjärtat att slå hårt och länge" och om det är på välpistade spår eller harvandes runt i lössnö runt en åker är ju skitsamma egentligen, hjärtat slår ändå. Same shit, different story.

Givetvis kanske man kan få ut ännu mer kvalité ur träningen, men träning är träning och det är gott nog att kunna bedriva den på skidor för tillfället i den här milda verkligeheten. Aja nog sagt om den saken, det positiva med allt gnäll som kanske i sig är fel ordval men skitsamma, är ju iaf att det finns ett grymt stort intresse och vilja att åka skidor bland folket, vilket i sig kanske inte är positivt för soff och chipstillverkarna men ett positivt steg för att få folket ur den svenska samhällsfetman.

Igår åkte jag skidor och det var nästan rena rama lyxen eftersom det under natten ramlat ner ca 1 dm snö vilket gjorde att de kunde spåra upp slingan på 2,5 km runt sjön och gjorde att jag fick lite variation från varvet på fotbollsplanen. Jag körde ett 3 timmars crosspass, först 1 timme på mina ruggskidor i den klassiska stilen, för att sedan åka upp till fotbollsplanen, byta utrustning och skejta i 1,45, efter det bytte jag till morsans gamla järvinen från tidigt 80tal. Därefter så drog jag rakt in i skogen och körde obanat hem likt de gamla rävarna Jernberg mfl för att få lite riktig skidåkning.

Ett bra och lätt pass. Idag ska jag köra lite fart och imorrn ska jag köra race.

2 kommentarer:

Mats Carlberg sa...

...Å inte f*n spåras det i Ånnaboda för det!

Det är ren o skär väntan på salsgolvet där skulle jag vilja säga.
Köpa årskort, till vilken nytta?


// En gnällig, spydig och förvånad närking!

Joel sa...

Problemet är väl bara vart det ska spåras förutom vid sjön i nuläget, givetvis kan man försöka spåra runt kanonsnöspåret men som det ser ut nu är det ju inte tillräckligt tjockt med snö utan det kommer säkerligen gå igenom, och då gnäller folk ännu mer över att spåren är dåliga. De ställena man skulle kunna spåra är väl vid ytorna vid främjande och längs vägarna vid torsaboda. Vintern är a pain in the ass just nu tyvärr och jag är lika bitter, sur och närkig som dig;-)