Detaljplan säsong 2011/2012


Efter 2 sköna dagar uppe på fjället i Norska Meråker så blir det idag en lite lugnare dag där jag ska passa på att kolla in skolområdet och rullskidbanan här i byn. Samtidigt har jag så smått börja sätta ihop en lite mer detaljinriktad plan inför kommande barmark och tävlings säsong, har ju redan en grundplan där det i stora drag trycks ner vad jag vill göra men brukar även komplettera med en lite mer detaljerad plan för att se exakt vad jag vill träna och ska trycka extra på.

Som jag redan berättat om kommer träningsmängden bli liknande den jag haft i år, jag ser ingen anledning att öka i nuläget utan istället ska jag försöka stabilisera mig på den här nivån, få bättre kvalité på träningen och förhoppningsvis prestera som jag vill i tävlingsspåret.

Och om det är någon plats som är perfekt för att ladda om batterierna på och få motivation inför kommande säsong, så är det nog just här i Meråker. En riktigt fin fjällvärld med grymt fina åkbackar vad gäller rullskidåkning och spårsystemet å rullskidbanan förövrigt verkar hålla bra klass det med. Kroppen känns nu fräsch och utvilad efter att ha vilat 5 dagar i sträck för att sedan ha promenerat runt på skidorna i några dagar, egentligen vill jag bara ge mig ut med ett par rullskidor här på vägarna och maxa uppför varenda backe tills jag fått 2 timmar intervalltid, för det verkar möjligt här i norge.

Men jag håller mig själv på sträckbänken ett tag till och kommer till veckan , med start imorgon börja smyga igång så smått. Det blir en "light" vecka innan jag drar igång på riktigt 1-2 maj.

Fokus under sommaren kommer ligga på att förbättra:

Överkroppsstyrka
Maxkapacitet
Optimerad återhämtning för att få ut mer av varje pass.
Jag måste helt enkelt bli starkare i överkroppen för att kunna "ligga på" under längre tid, dvs stakning inom långlopp för exempel. Även maxkapaciteten måste bli bättre, jag måste pressa mig ännu hårdare och komma upp på en ännu högre nivå för att kunna hävda mig och då är det riktigt hårda intervallpass som krävs. Men för att kunna genomföra träningen på ett bra sätt så ligger mkt i att jag måste förbättra mig rätt så mkt vad gäller återhämtningsbiten, få in bra med vila mellan passen och inte slarva med att trycka i mig kost och vätska direkt efter passet.
Givetvis måste jag förbättra mig på alla nivåer på alla slags sätt och vis, men det går inte bara att göra över en natt utan jag bygger långsamt. Dessa 3 punkter är en klump ur den enorma bulle med förbättringar och planer som jag bakat ihop i detaljplaneringen, den dagen man inte hittar något att förbättra eller känner sig nöjd, då är man nog slut som atlet, så då känns det tryggt att veta att man inte är slut som atlet på jävligt länge framöver.
Nu ska jag fortsätta planera litegrann för att sedan ge mig ut på "byn".
/ JH

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att höra Joel Hulta!
Härligt att du gillar bygden och grymt att få följa ditt fokus och din passion för prestations utveckling.

Lycka till vidare så kanske vi ses till sommaren
o-ringen?

//GZ jr =)

JH sa...

Jodu Herr Ljung, det blir nog inte första och sista gången man är här och hälsar på =) Riktigt fint ställe även fast det verkar lite dött nere i byn så här i påsktider, men omgivningen och naturen, oj oj oj.

Maybe baybe, skottar du bort all sand så man slipper bryta efter 2 dagar med bortgnagda hälsenor så kanske jag dyker upp, om inte annat på skidgyms återträff den 18/6. Hare king!